Customs maakt sinds enige tijd furore in de hitlijsten. Volgens zanger Kristof Uittebroek heeft hun uitvoerige promotie via het internet daar zeker iets mee te maken.

Ben je nog van je computer weg te slaan?

Ik spendeer echt veel tijd online, meer dan ik soms zou willen. Ik doe eigenlijk heel voor de hand liggende dingen: ik mail heel veel en ga elke dag een paar keer de grote nieuwssites af. Ik wil alles weten, vooral wat in de kranten verschijnt.

Surf je ook mee op de golf van sociale netwerken?

Op aanraden van een vriend heb ik net een account aangemaakt op Twitter.com. Ik heb hem nog maar enkele dagen, en het is me nog niet allemaal even duidelijk. In grote lijnen komt het erop neer dat je mensen op de hoogte houdt van waarmee je bezig bent, en omgekeerd. Zelf doe ik zulke dingen niet, alles gebeurt in naam van de band. Niemand wil weten dat ik sta af te wassen. Als er een nieuw nummer klaar is, horen mensen dat wel graag.

Maak je veel reclame voor Customs?

Toch wel. Soms voelt het wat vies om daarvoor die netwerken in te schakelen. Misschien denken sommige mensen wel dat ik alleen maar hun Facebookvriend wil worden om de band te promoten. Dat is natuurlijk niet zo. Al is het wel makkelijk dat je iedereen in een paar minuten van nieuws op de hoogte kunt brengen. Vroeger moest je hopen dat er iemand op je site langskwam.

Waar spendeer je je tijd nog als je online bent?

Ik heb een tijdje veel op fora gepost – een paar jaar geleden was dat nogal populair. Ik ergerde mij echter aan het feit dat iedereen daar zit om zijn eigen waarheid te verkondigen. Dat is nog altijd zo, maar nu laat ik die fora links liggen. Af en toe geef ik Customs in bij Google om te zien of iemand iets over ons geschreven heeft. Waarschijnlijk worden we ook nog op een hoop blogs vermeld die weinig bezoekers hebben en dus niet hoog verschijnen in de Googleresultaten.

Helpt het internet je als muzikant vooruit?

Ik ben heel blij dat er internet is. Eigenlijk ben ik er gewoon aan verslaafd. ’s Ochtends zet ik de computer aan en hij gaat pas ’s avonds laat weer uit. Enkele weken geleden werkte mijn internet niet en ik werd er helemaal gek van. Wat me wel stoort, is dat de rages elkaar zo snel opvolgen. MySpace is plots doodverklaard, dus je moet naar Facebook. Ik dacht dat YouTube iets was dat we de rest van ons leven zouden kennen, maar daarnet nog vertelde een vriend me dat er binnenkort een nieuw, vervangend systeem gelanceerd wordt. Je moet snel zijn.

‘Justine’, de nieuwe single van Customs, ligt nu in de winkel.

Met bijdragen van Ben Van Alboom, Stijn Van Kerkhove, Dimitri Dewever (games), Jill Mathieu (i-Life

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content