JONAS & VAN GEEL

De jongen op de eerste rij in het publiek had armen vol tatoeages. Hij was daar niet toevallig beland. Hij bleek een diehardfan. De bijna ex-meisjes van K3 keken hem vanop de rode sofa vertederd aan. Natuurlijk kenden ze hem. Ze hadden zijn naam waarschijnlijk zelf doorgegeven aan de redactie van Jonas & Van Geel. Honderden concerten had hij op de eerste rij gestaan, hij had om hen gehuild, hij had om hen gelachen en hij had hun liedjesteksten vereeuwigd op zijn armen, borst, rug en buik. Jonas Van Geel sprong op en neer van enthousiasme, dook prompt naar die eerste rij en trok het shirt van de man open. ‘De wereld veranderen’ stond er in zwierige letters van de linker- naar de rechtertepel gegraveerd. ‘Waar heb je K3 voor het eerst gehoord’, wilde Van Geel snel nog even weten. ‘In de gay bar waar ik werk.’ K3 in de gay bar, Van Geel, het publiek, en ja, zelfs premier Michel op de andere rode sofa lagen in een deuk. Entertainment, moet je weten, heeft niet veel nodig om de collectieve lachspier te laten samentrekken.

Er zijn weinig mensen die zo ongegeneerd een personalityshow kunnen dragen als Jonas Van Geel. Hij snoept van camera’s die over zijn schouder meekijken, deint jolig mee op de bulderlach die uit de diepe dalen van het publiek opborrelt en hij fietst behendig rond iedere bult waarop het vlaggetje ‘antwoord met inhoud’ wappert. Jonas & Van Geel is geen talkshow waarin het over de wereld gaat. Behalve als die wereldbol een opgeblazen ballon is die het publiek boven het hoofd in evenwicht moet houden onder het zingen van Afrika tot in Amerika.

Jonas & Van Geel is entertainment zoals je het vroeger vooral in Nederland en tegenwoordig wel eens in Britse talkshows als die van Graham Norton tegenkomt. Het swingt, het pompt, het huppelt van lachsalvo naar lachsalvo, de gasten laten zich van hun vrolijkste kant zien en ondertussen haalt Van Geel enkele leutige geintjes uit met het typische gereedschap van de tv-clown. Verborgen camera’s, verborgen oortjes, verkleedpartijtjes, mysteryguests, de hele voorraadkist aan tricks en trucs wordt geplunderd.

Dus ja, Van Geel is een jongen met veel verdiensten, een talent waarvan VTM weet dat het het moet koesteren en ook het bewijs dat VTM zonder schroom is verveld tot de allervrolijkste en allergezelligste tv-zender. In de wereld mag veel fout lopen, maar VTM doet noest zijn best om je dag tot in de puntjes in te kleuren. Zelfs al is daar op het eerste gezicht weinig reden toe. Maar als de eerste minister van België op de sofa van Van Geel zit, heeft die het niet over taxshifts (geeuw), vluchtelingen (erg, ja, erg), een opwarmende aarde of andere ingewikkelde zaken waar hij zich binnen de contouren van zijn job toch al eens over moet buigen. Hier mag Michel dromen over de loopbaan die hij nooit heeft gehad. Pizza’s maken. Hij kan gloedvol beweren dat hij veel bewondering heeft voor artiesten. En wanneer hij er daarna in slaagt zonder verpinken de eerste strofe van Anne van Clouseau mee te zingen, is hij voor even de coolse gast van de gang. Bij Jonas & Van Geel is de wereld mooi, waarlijk mooi, want zelfs al zouden we met zijn allen vergaan, Jonas & Van Geel doet gewoon alsof we blijven bestaan. That’s entertainment. Maar dat is op den duur ook vermoeiend.

***, 2/9, 21.25, VTM

DOOR TINE HENS

ZELFS AL ZOUDEN WE MET ZIJN ALLEN VERGAAN, JONAS & VAN GEEL DOET GEWOON ALSOF WE BLIJVEN BESTAAN.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content