‘Binnen tien jaar ben ik een gevierd schrijver’, orakelde Thompson net voor hij in 1977 zijn laatste, naar alcohol ruikende adem uitblies. Hoewel het iets langer duurde, kreeg hij wel gelijk. Finaal werd hij zelfs door Hollywood omarmd: de Thompsonfilms op een rij.
The Killing 1956, Stanley Kubrick
Kubricks eerste meesterwerk is deze noirthriller naar Lionel Whites pulproman Clean Break over vijf criminelen die een overval op een hippodroom plotten. Grotendeels geschreven door Thompson, al stond Kubrick hem enkel een credit als ‘additional dialogue writer’ toe.
Paths of Glory 1957, Stanley Kubrick
Voor zijn klassieke antioorlogsdrama over de waanzin van Wereldoorlog Eén klopte Kubrick opnieuw bij Thompson aan, die toen wel als scenarist werd vermeld. Kubricks plannen om daarna ook Thompsons misdaadscenario Lunatic at Large te verfilmen, stierven helaas een stille dood.
The Getaway 1972, Sam Peckinpah
Hollywoodoutlaw Sam Peckinpah maakte van Thompsons misdaadroman uit 1959 een woeste actiefilm over een koppel dat de perfecte kraak wil plegen, maar verstrikt raakt in seksuele en criminele intriges. Een machothriller met Steve McQueen en Ali MacGraw, maar zonder het gitzwarte einde uit de roman. Hoewel Thompson aan het scenario meewerkte, werd hij door producent McQueen ontslagen en vervangen door Walter Hill.
The Killer Inside Me 1976, Burt Kennedy
Sheriff Lou Ford lijkt de fatsoenlijkheid zelve, al houdt hij er de meest sociopathische en sadomasochistische trekjes op na. Een grotendeels mislukte verfilming van Thompsons bekendste roman, met Stacy Keach als killer van dienst en allerlei extra flashbacks om diens zieke gedrag te verklaren.
Série noire 1979, Alain Corneau
Alain Corneau verruilde grootstedelijk Amerika voor de Parijse voorsteden in deze prima adaptatie van A Hell of A Woman uit 1954. Patrick Dewaere is de neurotische straatverkoper die tot moord wordt verleid en Marie Trintignant de minderjarige en passieve femme fatale.
Coup de Torchon 1981, Bertrand Tavernier
Tavernier bleef Thompsons Pop. 1280 – over een brave wethouder (Philippe Noiret) die onder meer zijn overspelige vrouw (Isabelle Huppert) vermoordt – grotendeels trouw. Met dit verschil dat hij het westen van Texas voor postkoloniaal Afrika inruilde. Een pathologische thriller over vernedering en wraak, en misdaad en straf, met de losgeslagen hoorndrager als onbetrouwbare verteller.
The Grifters 1990, Stephen Frears
Stephen Frears maakte zijn Hollywooddebuut met deze stijlvolle neonoir over de seksueel corrupte driehoeksrelatie tussen oplichter Roy (John Cusack), zijn criminele moeder (Anjelica Huston) en zijn flirterige liefje (Annette Bening). Misschien wel de beste, en zeker de meest succesvolle Thompsonadaptatie naar de gelijknamige, oedipaal gelaagde roman uit 1963.
The Kill-Off 1990, Maggie Greenwald
Alcoholisme, armoede, incest, racisme en roddels leiden tot moord in een klein kustdorpje in New Jersey. Een onafhankelijke noirthriller van Maggie Greenwald, waarin de ironische dialogen van Thompsons roman uit 1957 evenwel verdampt bleken.
After Dark, My Sweet 1990, James Foley
Ex-bokser en psychiatrisch patiënt Kid Collins (Jason Patric) helpt een weduwe (Rachel Ward) met het opknappen van haar landhuis, tot Uncle Bud (Bruce Dern) beide weet te overtuigen een rijke knul te kidnappen. Een broeierige, maar geflopte neonoir naar de gelijknamige roman uit 1955.
The Getaway 1994, Roger Donaldson
Fletse remake door Roger Donaldson ( No Way Out, Thirteen Days) van Sam Peckinpahs actiethriller, met Alec Baldwin en Kim Basinger in de plaats van McQueen en MacGraw. Van Thompsons originele einde is ook hier geen sprake.
Hit Me 1996, Steven Shainberg
Onevenwichtige lowbudgetthriller over een piccolo (Elias Koteas) en een suïcidale prostituee (Laure Marsac) die samen een overval beramen. Het geflopte debuut van Secretary-regisseur Steven Shainberg naar Thompsons A Swell-Looking Babe uit 1954.
This World, Then the Fireworks 1997, Michael Oblowitz
Een reporter (Billy Zane) op de vlucht voor corrupte flikken keert terug naar zijn geboortedorp, waar hij een affaire begint met zijn hoererende zus (Gina Gershon). Excessieve B-pulp naar Thompsons novelle uit 1955 die wegens de controversiële thematiek pas na zijn dood verscheen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier