HET GEWETEN VAN DE WERELD. HIJ BESCHOUWT ZICHZELF ALS DE BESTE KUNSTENAAR VAN DE PLANEET. AAN U OM UIT TE MAKEN OF DE CONGOLEES CHéRI SAMBA GELIJK HEEFT.

FONDATION CARTIER

Boulevard Raspail 261 in Parijs, van 24 januari tot 2 mei. www.fondation.cartier.com

J’aime Chéri Samba

Chéri Samba (47) is niet alleen een wereldster in eigen land, hij valt ook in de smaak in België en Frankrijk. De Congolees verscheen op het toneel in het begin van de jaren tachtig. Zijn doorbraak kwam er met de veelbesproken expositie Magiciens de la Terre in Parijs in 1989. Sindsdien is hij druk in de weer met schilderijen die hij voorziet van tekst en glitter en met het onvermoeibaar becommentariëren van armoede, corruptie, domheid, chaos en decadentie. De man die zichzelf beschouwt als de beste kunstenaar van de wereld houdt er overigens een eenvoudig principe op na. Kunstenaars moeten de mensen doen nadenken, vindt hij. Dus schildert hij de werkelijkheid, voegt er humor en kleur aan toe en hoopt zo op de nodige bijval. De glitter zorgt volgens Samba voor een extra beetje schoonheid waar ‘niemand totnogtoe aan had gedacht’.

Aanvankelijk werkte Samba als illustrator voor een entertainmentmagazine in Kinshasa. Hij tekende strips en nam de stijl ervan over in zijn doeken. Zo werd hij een ‘populaire schilder’ naar het voorbeeld van artiesten als Bodo, Chéri Cherin en Moke. Samba stelde zijn schilderijen tentoon in zijn atelier in Kinshasa. Zo kwamen de mensen kijken en werd er uitgebreid over zijn werk gepraat. Andere Afrikaanse kunstenaars zoals Bodys Isek Kingelez en Bruly Bouabré deden hetzelfde, werden invloedrijke figuren in het Afrikaanse sociale leven en kregen ook in het Westen gehoor. Populaire kunst, een term die vooral in Frankrijk in zwang is, wordt echter niet door iedereen gesmaakt. Sommigen vinden de aanpak te gemakzuchtig en te frivool, wat wel opgaat voor creatievelingen die zich nadrukkelijk op een amateuristisch soort handwerk storten, maar niet voor kunstenaars die zorgvuldig en met zin voor vorm een stevig oeuvre bij elkaar timmeren. Op dit punt helt Samba over naar de goede kant, hoewel hij naar westerse normen wel erg kwistig is met glanzende, felle kleurtjes en met het verkondigen van een opvoedkundige boodschap. J’aime Chéri Samba gaat dit weekend van start met 35 doeken van 1990 tot vandaag. Het accent valt op schilderijen waarin Samba figureert als ’toeschouwer en criticus van de geschiedenis en de wereld’. Els Fiers

Els Fiers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content