JAGTEN (THE HUNT) ***

MADS MIKKELSEN uitgespuwd door zijn naaste omgeving in JAGTEN. Hoe verdedig je jezelf als een kind je ten onrechte beschuldigt van pedofilie?
Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

WILDE GERUCHTEN – Thomas Vinterberg etaleert eindelijk nog eens de vorm van Festen met dit pregnante drama over een vermeende pedofiel.

Thomas Vinterberg met Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp, Lasse Fogelstrøm, Susse Wold

M ysterious Skin, Capturing the Friedmans, The Woodsman… over pedofilie zijn recent wel meer straffe films gemaakt, maar dat is niet wat Thomas Vinterberg in Jagten interesseert. In zijn beste film sinds Festen blijkt de vermeende pederast van in het begin namelijk volledig onschuldig. Wat telt voor de voormalige wonderboy van de Deense cinema is hoe een vaag gerucht kan aanzwellen tot een heuse heksenjacht. Concreter: hoe de aimabele, pas gescheiden kleuterleider Lucas plots door een hele gemeenschap wordt gebrandmerkt als pederast, zelfs al is er daarvoor geen enkel tastbaar bewijs.

Met zijn focus op massapsychologie en verwrongen (ersatz)familierelaties doet Jagten soms wat denken aan Fritz Langs Fury of Sam Peckinpahs Straw Dogs. Niet dat het een van onderhuids geweld bulkende thriller is, met Lucas als opgejaagd wild en diens gemoedelijke dorp als jachtgebied, maar net als in die klassiekers weet Vinterberg het spanningsveld tussen individu en massa op een viscerale manier te ontbloten, en – dankzij het slimme scenario van Borgen-scribent Tobias Lindholm – te tonen hoe zelfs een petieterig vonkje een fors uitslaande brand kan veroorzaken.

Dat vonkje is in dit geval een leugentje van de zesjarige Klara, het buurmeisje met wie Lucas soms naar school wandelt, maar dat hem van seksueel misbruik beschuldigt wanneer ze zich door hem in de steek gelaten voelt. Aangezien kinderen nooit zouden liegen over ‘zulke dingen’ gelooft iedereen Klara op haar woord. Lucas wordt daarop ontslagen, op straat aangekeken en uitgescholden. Zelfs zijn beste buddy en tienerzoon wantrouwt hem.

Wat Jagten zo bijzonder maakt, is niet Vinterbergs weliswaar efficiënte maar weinig uitzonderlijke beeldregie – het was ook niet de schokkerige camerastijl die Festen indertijd deed uitgroeien tot een wereldwijde arthousehit. Het zijn de slimme omkeringen van verwachtingspatronen en genreconventies die deze film zo meeslepend en origineel maken. Zo worden de schuldvraag en de thrillerpiste bewust vermeden, terwijl een zesjarige wordt gecast als slinkse femme fatale en een moreel onkreukbare ‘pedofiel’ als held. Bovendien laat Vinterberg, ondanks de gewichtige thematiek, niet na er wat kurkdroge, Scandinaafse humor in te smokkelen. Een andere opvallende kwaliteit en overeenkomst met Festen is de sterke cast. Mads Mikkelsen werd in Cannes terecht uitgeroepen tot beste acteur voor zijn rol van koppige kleuterleider die zich niet zomaar uit zijn huis laat roken, ook al dreigt hij door de op hol geslagen goegemeente volledig te worden geïsoleerd.

Een clever geschreven, knap vertolkt en klassiek verteld verhaal over verloren onschuld en bevlekte relaties, en dus een meer dan waardige pendant van Festen.

DAVE MESTDACH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content