PATRICE CHEREAU

FR-GB-D-SP 2001, MET MARK RYLANCE, KERRY FOX, SUSANNAH HARKER. 0.05 – CANVAS

INTIMACY

Net rond het millennium zagen we vooral in Frankrijk een golf van films waarin cineasten zich vragen gingen stellen over het gebruik van grafische, niet gesimuleerde en expliciete seksscènes. Ook Intimacy, de eerste en voorlopig enige Engelstalige productie van opera-, theater- en filmregisseur Patrice Chéreau ( Son frère, Gabrielle) behoort tot dat kransje van onverbloemde films, al werd de prent vaak onterecht bij die polemiek betrokken. Chéreau wilde immers niet provoceren: zijn beslissing om de seksscènes langer te maken dan gebruikelijk was volgens hem nodig, omdat de lichamelijke liefde de manier is waarop de protagonisten met elkaar praten.

Het met een Gouden Beer in Berlijn bekroonde Intimacy, naar een semi-autobiografisch kortverhaal van de Britse scenarist-schrijver Hanif Kureishi, vertelt het verhaal van een vrouw (Kerry Fox) en een man (Mark Rylance) die elkaar elke woensdag in een Londense flat ontmoeten om te vrijen, zonder met elkaar te praten. Chéreau legt de radeloosheid van de liefde van deze twee mensen vast in een controversieel erotisch melodrama over de macht van lust en onpersoonlijke seks. De schoudercamera van de gedreven Eric Gautier zit voortdurend dicht op de huid van de personages en zijn schitterend gecomponeerde widescreenbeelden verleent de wanhoop van het intelligente, eerlijke en intense Intimacy een stuk elegantie.

The President’s Analyst *** Theodore J. Flicker, VS 1967. Schitterende, snedige politieke satire, opgevat als een parodie op James Bond. James Cuburn is super als de psychoanalist van de VS-president die onder meer opgejaagd wordt door een homoseksuele Russische spion. Grillig, maar anarchistisch en excentriek (13.45 – VIJFtv) Lucía y el sexo ** Julio Medem, SP-FR 2001 Een vuurtoren als fallisch symbool, dildo’s, een ex-pornoster, een verleidelijke Paz Vega en een eiland vol met gaten: complexe, soms gekunstelde sensuele puzzel die visueel weet te verrassen (23.10 – La Deux) Romance *** Catherine Breillat, FR 1999. Intellectuele, glaciale dissectie van een man-vrouwrelatie en van de seksuele verlangens van een vrouw (Caroline Ducey). Breillat baarde ophef, onder meer omdat ze de Italiaanse pornoster Rocco Siffredi een rol gaf (23.55 – NED 3) Ten *** Abbas Kiarostami, FR-IRAN 2002. Uiterst boeiend mobiel Huis clos, een soort experimentele urbane roadmovie van de Iraanse grootmeester, een ogenschijnlijk eenvoudige, maar bijzonder complexe (lees: cinematografische) reflectie over het beeld en de positie van de Iraanse vrouw (00.00 – ARTE).

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content