Stone verdedigt de films op zijn cv – als regisseur of scenarist – die hij onheus behandeld vindt.

SCARFACE (1983)

HET VERHAAL De opkomst en ondergang van Tony Montana, een Cubaanse immigrant die het in de Verenigde Staten tot drugsbaron schopt.

STONE: Toen ik mijn script aan regisseur Brian De Palma overhandigde, dacht ik: ‘Dit wordt geheid een hit.’ Toch flopte de prent catastrofaal aan de kassa. Dat hij nu als een klassieker wordt beschouwd, is een gigantisch compliment. Alleen denk ik dat sommige fans niet beseffen dat Tony meer monster dan mens is

JFK (1991)

HET VERHAAL Een openbare aanklager onderzoekt de aanslag op president Kennedy en concludeert dat er meer dan één schutter in het spel was.

STONE: Men beweert dat je dit soort films niet meer gemaakt zou krijgen. Bullshit! Tv beleeft inderdaad hoogdagen, maar uitdagende cinema is nog lang niet dood. Toch weet ik niet of ik me hier opnieuw aan zou wagen. Toen de film uitkwam, heb ik hem zes maanden non-stop moeten verdedigen. Plots was ik verantwoordelijk voor alle complottheorieën.

U TURN (1997)

HET VERHAAL Een doler belandt met autopech in een desolaat woestijndorpje en raakt in de ban van een femme fatale.

STONE: Mijn poging om iets simpel te maken. Wat bleek? Geen hond was geïnteresseerd. Ik denk dat de film na een week alweer uit de zalen was verdwenen. Misschien was mijn weergave van small town America te brutaal, te confronterend. Maar geloof me, in dergelijke dorpjes is het aantal incestgevallen angstaanjagend hoog.

ANY GIVEN SUNDAY (1999)

HET VERHAAL Een jong American footballtalent en een coach op leeftijd botsen zowel op als naast het veld.

STONE: Een van mijn persoonlijke favorieten. Onze gelaagde soundtrack en manische montage zijn ondertussen vaste ingrediënten in de uitzendingen van de National Football League. Maar destijds sloeg de organisatie de film in de ban. Daar lag ik niet van wakker. Ik kwam lang geleden tot het besef dat ik altijd wel iemand op de tenen ging trappen.

ALEXANDER (2004)

HET VERHAAL Een best of uit het leven van Alexander de Grote, de Macedonische koning die een gigantisch rijk veroverde.

STONE: Misschien wel de slechtste ervaring uit mijn carrière. Ik wilde koste wat het kost een film over Alexander maken, maar vanaf de eerste draaidag wist ik dat er stront aan de knikker was. De studio legde ons een releasedatum op, waardoor alles veel te vlug moest gaan. Mijn derde versie – ondertitel: The Final Cut – is de enige waar ik enigszins tevreden over ben.

WORLD TRADE CENTRE (2006)

HET VERHAAL Twee politieagenten raken tijdens de 9/11-aanslagen bedolven onder het puin van de WTC-torens.

STONE: Na de financiële en kritische kastijding die Alexander was, had ik nood aan een stabiel studioproject. Voor dit project zocht men nog een regisseur en ik vond de apolitieke kijk op het onderwerp enorm verfrissend. Voor mij was het geen patriottistisch pamflet, maar een ontzagwekkend overlevingsdrama.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content