Jude Law tekende in iets meer dan tien jaar tijd een intrigerend parcours uit, met rollen waarin hij de onvermijdelijke typecasting van bloedmooie jongen naar zijn hand wist te zetten en waarin hij vaak indirect commentaar gaf bij zijn adonis-status. Door Patrick Duynslaegher

Paul Anderson (1993)

Billy Hopkins (1997)

Sean Mathias (1997)

Andrew Niccol (1997)

Clint Eastwood (1997)

Charlie Peters (1998)

Dominic Anciano/Ray Burdis (1998)

Po Chic Leong (1998)

David Cronenberg (1999)

Anthony Minghella (1999)

Dominic Anciano/Ray Burdis

Jean-Jacques Annaud (2001)

Steven Spielberg (2001)

Sam Mendes (2002)

Anthony Minghella (2003)

SHOPPING

Achtergestelde jonge Britten stelen auto’s, plegen ramkraken en slaan aan het plunderen in een mistroostig industrieel Engeland. Law is een rebelse nihilistische punker en heeft een aantal sterke scènes met zijn toekomstige vrouw Sadie Frost in dit even energiek als amoreel niemendalletje. Ook met Marianne Faithfull.

I LOVE YOU, I LOVE YOU NOT

Boodschapperig gedoe rond vrouwelijke solidariteit, met Claire Danes die troost vindt bij haar grootmoeder en holocaustoverlevende Jeanne Moreau terwijl ze op de middelbare school door antisemieten wordt geterroriseerd. Ze leert ook dat de mooiste jongen van de klas (Jude Law, wie anders?) niet altijd te betrouwen is.

BENT

Onevenwichtige en zelden vertoonde filmbewerking van een ophefmakend toneelstuk van Martin Sherman over de vervolging van homoseksuelen in nazi-Duitsland. Clive Owen is een Duitse homo die voor zijn seksuele geaardheid in een concentratiekamp vliegt (een afgedankte cementfabriek doet dienst als Dachau) en in de meest helse omstandigheden liefde leert aanvaarden. Als je met je ogen knipt, mis je Law als lid van de stormtroepen. Ook met Lothaire Bluteau, Ian McKellen, Mick Jagger, Rupert Graves.

WILDE Brian Gilbert (1997)

In de film waarmee Law zich voor het eerst deed opmerken, speelt hij geraffineerd en toch kwetsbaar de verwende Lord Alfred ‘Bosie’ Douglas, die in het fin de siècle Londen zijn schrijvende minnaar Oscar Wilde (Stephen Fry in de rol van zijn leven; hij spuit de aforismen van Wilde alsof hij ze zelf ter plekke bedenkt) ten val brengt.

GATTACA

Meesterlijke SF-fabel over een toekomstmaatschappij waar genetische manipulatie en predestinatie de norm zijn. Law is een voormalig olympisch zwemkampioen die nu verlamd in een rolstoel zit en zijn smetteloos DNA uitleent aan de genetisch inferieure Ethan Hawke. De eerste rol van Law die ingaat tegen zijn beeldschoon imago en toont wat er gebeurt als de perfectie barsten begint te vertonen.

MIDNIGHT IN THE GARDEN OF GOOD AND EVIL

Law als de homoseksuele hustler die tijdens een hoogoplopende ruzie door zijn beschermheer Kevin Spacey wordt doodgeslagen. De acteurs (onder wie ook John Cusack en Jack Thompson) zitten allemaal juist, het is Clint Eastwood die miscast is om het broeierige gotische sfeertje van het bekrompen Diepe Zuiden uit de bestseller van John Berendt naar film te vertalen.

MUSIC FROM ANOTHER ROOM

Deze bijzonder sentimentele romantische komedie met Law als een hopeloos naïef jongmens, Gretchen Moll als zijn kinderliefde en Jennifer Tilly als haar blinde zus, is voorlopig het dieptepunt in Laws filmografie. Law zwoer dat hij nooit meer zo platcommercieel zou gaan – hij hield toch nog belofte!

FINAL CUT

Britse versie van S ex, lies and videotape, waarin Law een geniepige videofilmer neerzet wiens levenswerk tijdens zijn uitvaart wordt afgespeeld en waarin hij al zijn makkers schaamteloos ontmaskert. Gedraaid in een schijndocumentaire stijl die snel op de zenuwen werkt. Met Sadie Frost en Ray Winstone.

THE WISDOM OF CROCODILES

Bevreemdende bovennatuurlijke thriller waarin Laws ladykillerimago extreem letterlijk wordt geïnterpreteerd. Alle dames die met de raadselachtige minnaar Steve Grlscz in contact komen, komen op vreselijke wijze vroegtijdig aan hun einde. Stijlvolle genre-oefening met mythisch-poëtische visie op het vampirisme.

EXISTENZ

Law lijkt een vreemde keuze (te mooi om waar te zijn) in het bizar verontrustende universum van David Cronenberg, maar staat toch flink zijn mannetje naast een Jennifer Jason Leigh voor wie het spelen van griezelige karakters een tweede natuur is. Zij programmeert computergames en hij is een marketingjongen in dit speels labyrintisch drama rond een virtual reality game. Wanneer die game ingeplugd wordt in het zenuwstelsel van de spelers, dan treden die hallucinatorische werelden binnen waarin hun stoutste verlangens werkelijkheid worden.

THE TALENTED MR. RIPLEY

De grote doorbraak van Law, zelfs al verdwijnt hij na twee derden uit deze briljante thriller over persoonsverwisseling, passie en moord. Matt Damon is tegendraads, maar finaal overtuigd gecast als de psychotische titelheld uit de beroemde romancyclus van Patricia Highsmith. Om hogerop te klimmen, deinst de gewiekste naïeveling voor niets terug, ook niet voor moord op de jonge man door wiens zorgeloze levensstijl hij ziekelijk geobsedeerd geraakte. De rol van Dickie Greenleaf, een egocentrische playboy die door iedereen voor zijn fysiek wordt verheerlijkt, zit Law als gegoten. Ook met Gwyneth Paltrow, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman.

LOVE, HONOUR AND OBEY

Vermoeiende parodiërende gangsterstreken in Noord-Londen met Law als de consigliere van misdadige karaokekoning Ray Winstone. De cast van Brit Packers heeft zich duidelijk goed geamuseerd, maar voor de toeschouwer is het allemaal te vergezocht, nadrukkelijk en zelfingenomen om hun pret te delen.

ENEMY AT THE GATES

Reconstructie in de Berlijnse Babelsbergstudio’s van het beleg van Stalingrad tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jude Law speelt een boerenjongen die door de nazi’s als sluipschutter wordt ingezet als hun geheime wapen tegen de oprukkende Russen. Ed Harris is zijn dubbelganger/Nemesis. Laws natuurlijke attributen worden weggemoffeld onder sneeuw, modder, zweet en bloed.

A. I: ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Law wordt opnieuw getypecast maar dan wel in een schitterende variatie op zijn verleidelijke status: als Gigolo Joe, een robot ontworpen en geprogrammeerd om vrouwen te bevredigen. Hij wordt een tijdlang de vreemde bondgenoot van een kunstknaap (Haley Joel Osment) die, nadat hij als afgedankt speelgoed in het bos werd achtergelaten, op zoek gaat naar zijn moeder. Law geeft aan zijn mechanisch personage een Fred Astaire-achtige gratie in dit miskende meesterwerk dat Spielberg van Stanley Kubrick erfde.

ROAD TO PERDITION

Hypergestileerde misdaadkroniek waarin huurmoordenaar Tom Hanks zelf opgejaagd wordt nadat hij de oorlog verklaart aan koning van de onderwereld Paul Newman. Ook Law is tegendraads gecast. Als de sinistere fotograaf-huurmoordenaar die Hanks moet elimineren, verliest hij zijn jeugdige charme en uitstraling en wordt hij een kalende, gebochelde en door littekens verminkte tweederangscrimineel.

COLD MOUNTAIN

Picaresk burgeroorlogepos waarin ook een frustrerend liefdesverhaal verweven zit. Law is een simpele plattelandsjongen die, net als hij zijn liefde verklaart voor Nicole Kidman, ingelijfd wordt bij het leger van de Confederates. Hij deserteert en vat de moeizame, door vele hindernissen bezaaide terugreis naar zijn geliefde aan.

Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content