Roderik Six
Roderik Six Journalist voor Knack

Mooie meisjes duren niet lang, zeker niet als ze in de handen van een wurggrage man vallen. Debutante Marian Mudder laat de voyeur in haar los in de stijlvol geschreven thriller Opium. Op wat schoonheidsfoutjes na is haar debuut best een sappige brok.

Het leven van Laura zit in het slop. Ooit was ze een succesvolle fotografe die zowel modebladen als kunstgalerieën vulde met haar beelden. Maar de inspiratie is op en een burn-out veroordeelt haar tot rondhangen in een bar waar ze zich verder afzijdig houdt. Mannen met praatjes weert ze af, maar het observeren is ze niet afgeleerd. Stiekem blijft ze foto’s nemen van de tooghangers, wanhopig op zoek naar de artistieke vonk, naar dat ene beeld dat haar uit haar lethargie kan wekken. Op een avond raakt ze gefascineerd door een knap meisje dat uitdagend op de toog gaat dansen. Ze is in het gezelschap van een mysterieuze donkere man, die op zijn beurt meer oog heeft voor Laura dan voor zijn wulpse gezellin. Wanneer Laura na sluitingsuur door de buurt dwaalt, merkt ze een auto op met daarin een vrijend koppel. Om de voyeur in haar te laven, neemt ze foto’s van het naakte meisje, hetzelfde meisje dat even daarvoor de bar op stelten zette met haar uitdagende dans. De man krijgt Laura echter niet te zien. Die ligt verscholen onder een opgewonden vrouwenlichaam. De dag erop wordt dat vrouwenlichaam gevonden, dood.

Deels uit schaamte en deels omdat ze broedt op een fotoreeks, verzwijgt Laura wat ze zag. Zelfs tegen haar barvriend Tim, die ook agent is, rept ze met geen woord over het broeierige tafereel dat bloederig uitdraaide. Ze gaat zelf op onderzoek uit en ontdekt algauw dat het meisje Claire heette, dat ze model was en na haar uren ook luxe-escorte. Haar klant van die avond – the tall dark stranger – heet JJ en handelt in kunst. Laura voelt zich onweerstaanbaar aangetrokken tot JJ, ook al vermoedt ze dat hij Claire heeft vermoord. Samen met haar vriendin en wildebras Micky ontrafelt ze een netwerk van luxeprostitutie terwijl ze almaar meer bedwelmd raakt door de enigmatische JJ. Verstandig is anders, maar wat kun je tegen zoveel lust beginnen? Tegelijk ziet ze in haar geïmproviseerde moordonderzoek een kans om de ultieme foto te nemen: die van een moordenaar.

Heikel en geil gedoe in deze debuutthriller van Marian Mudder. Eerder schreef Mudder al een aantal romans, maar het thrillergenre lijkt haar goed af te gaan. De beginnersfoutjes moet je er wel bij nemen. Geen enkele moordenaar zou het bijvoorbeeld in zijn hoofd halen om een meisje te vermoorden in een Studebaker Hawk, zowat de meest opvallende oldtimer ooit, en Mudder doet er goed aan om geen grapjes van Al Pacino te pikken – sommige mensen hebben Scent of a Woman (1992) wel degelijk gezien en kennen de clou van de Jack Daniel’s-oneliner al. Ook de donkere vreemdeling schurkt wat te dicht bij Christian Grey aan, de held uit Vijftig tinten, en kunnen we afspreken dat niemand nog de orgiescène uit Eyes Wide Shut kopieert? Fijn. Want Mudder heeft best thrillertalent.

OPIUM ***

Marian Mudder, Prometheus, 240 blz., ? 17,95.

RODERIK SIX

CENTRALE ZIN Daarom wilde ik haar kooien, haar een halsband omdoen met een gouden ring ter hoogte van het strottenhoofd, waaraan een zijden gevlochten koord hing.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content