‘IK ZOU ME STIERLIJK VERVELEN IN SAGA’S GEZELSCHAP’

Voor het derde seizoen van de Zweeds-Deense misdaadserie The Bridge pakten de makers het anders aan. Saga Norén, de Zweedse rechercheur met leren broek, mosgroene Porsche en nogal onconventionele conversatieskills, moet het zonder haar Deense maatje Martin Rohde stellen. Actrice Sofia Helin over het personage dat haar wereldfaam schonk en de vluchtelingencrisis, die dwars over de brug uit de serie loopt. ‘België zou beter wat meer vluchtelingen binnenlaten.’

Er is net een lijk gevonden in het Zweedse Malmö. Spectaculair in scène gezet en belicht. Een smiley in roze make-up op het gezicht aangebracht. Het gaat om de Deense oprichtster van een genderneutrale kinderschool. Opmerkelijk: het lichaam werd niet, zoals in de vorige seizoenen van The Bridge, op of onder de beroemde Øresund-brug, die Denemarken en Zweden verbindt, aangetroffen. Maar aangezien de serie haar concept trouw blijft, noopt de misdaad in kwestie wel weer tot een samenwerking tussen de Deense en de Zweedse politiediensten, onder leiding van de Zweedse rechercheur Saga Norén.

Het is niet de enige wijziging die de makers van de serie doorvoerden. Dat Kim Bodnia, de Deense acteur die in de eerste twee seizoenen als Martin Rohde samen met Saga de misdaden oploste, uit de reeks stapte omdat hij het kennelijk niet eens was met de evolutie van zijn personage, was ‘zowel pijnlijk als deugddoend voor de reeks’, zegt de Zweedse actrice Sofia Helin, die dankzij het succes van The Bridge ook ver buiten Zweden bekendheid verwierf. ‘Plots stond ik er alleen voor, en was Saga eenzamer dan ooit. En opeens konden we de overgebleven ruimte vullen door in haar verleden te duiken.’

ONDER DE HUID

In de vorige seizoenen zagen we hoe de licht autistische blonde rechercheur het moeilijk had om relaties aan te knopen met mannen – ongegeneerd liggen masturberen naast haar vriend terwijl diens moeder zich in de aanpalende kamer bevindt: we zien het andere speurders niet gauw doen. In seizoen drie draait een groot deel van het verhaal om Saga’s troebele achtergrond, en de problemen die ze ondervindt met haar moeder. ‘Dat was een bewuste keuze van de schrijvers’, zegt Helin, die soms iets té diep onder de huid van haar personage kruipt. ‘Saga spelen beïnvloedt me enorm. Momenteel heb ik het moeilijk om wakker te worden en mezelf te zijn. Ik sprak net met een hersenchirurg, en die legde me uit wat er zoal gebeurt in mijn hersenpan wanneer ik zo lang in het hoofd van iemand anders vertoef. Saga Norén is nu een deel van mij.’

Helin heeft wel lang geaarzeld toen ze de rol aangeboden kreeg, omdat ze het personage niet sympathiek genoeg vond, en bovendien nogal saai. ‘Ik dacht dat Saga een flauw doorslagje van Lisbeth Salander zou worden, het hoofdpersonage uit de Millennium-trilogie. Bovendien was ik niet zo tuk op Scandinavische krimi’s. The Killing? Heb ik één keer gezien, en het ging over een kind dat verkracht werd. Dat kon ik gewoon niet aan.’

Na drie seizoenen vindt Helin dat ze meer vat op Saga Norén heeft gekregen. ‘En ik denk dat ook de kijkers dat gevoel zullen hebben. Ik ben een heel emotionele persoon, het tegenovergestelde van Saga. Dus het kan geen kwaad om af en toe haar gestructureerde manier van denken over te nemen. Bovendien heb ik me in het Aspergersyndroom verdiept, en begrijp ik mensen die aan die aandoening lijden nu veel beter. Verder zijn onze interesses totaal uiteenlopend. Ik zou me zelfs stierlijk vervelen in haar gezelschap.’

De factor-Norén is natuurlijk niet het enige wat van The Bridge, waarvan de eerste twee seizoenen al aan zo’n 160 landen verkocht zijn, een wereldwijd fenomeen maakt. De even eenvoudige als briljante pitch speelt eveneens een belangrijke rol. Het idee om op een brug die twee landen met elkaar verbindt een lijk te leggen, pal op de grens: goed gevonden, én gefundenes Fressen voor een remake. In de Amerikaanse versie loopt die grens tussen de VS en Mexico, en in de Frans-Britse coproductie The Tunnel is de kanaaltunnel bij Calais het decor.

VLUCHTEN OVER DE BRUG

De Øresund-brug is niet langer de plaats delict, zoals in het eerste en tweede seizoen, maar blijft in Scandinavië wél de actualiteit beheersen door de stroom van vluchtelingen die eroverheen trekt. ‘Wij hebben er dit jaar honderdduizenden binnen genomen. Terwijl Zweden amper negen miljoen inwoners telt. En die komen allemaal via die brug. We moesten de grens onlangs zelfs sluiten, want we kunnen ze niet allemaal meer aan. Het is wat ongelijk verdeeld. Duitsland en Zweden ontvangen de meeste asielzoekers. Als we allemaal ons steentje zouden bijdragen, zou de crisis veel makkelijker op te lossen zijn. Het zou beter zijn als België wat meer vluchtelingen overnam.’

Of de verhoogde terreurdreiging na de recente aanslagen in Parijs ook Zweden heeft getroffen? ‘Ja, omdat we zoveel vluchtelingen hebben, zijn de mensen bang voor het soort mensen dat we toelaten. Onlangs hebben de veiligheidsdiensten de terreurdreiging moeten verhogen naar 4 op een schaal van 5. Dat is nooit eerder gebeurd. Zweden moet uitkijken. Gisteren hebben ze een man gearresteerd die terroristische aanslagen beraamde. Ik zag vandaag een documentaire over een man die tijdens WO II Duitsland ontvluchtte. De Zweden dachten dat hij een slachtoffer was, terwijl al zijn familieleden eigenlijk nazi’s waren. Hij heeft veel goeds gedaan voor het culturele leven in Zweden, maar hij had een slecht geweten. Ik heb de indruk dat de situatie vandaag precies hetzelfde is.’

Kan The Bridge die actuele gebeurtenissen integreren in een vierde seizoen? ‘Ik heb geen weet van een vierde seizoen, maar het zou wel gepast zijn. Scandinavië werd vroeger beschouwd als een toonbeeld van rust en vrede. Dat is vandaag niet meer zo. De voormalige nazipartij in Zweden haalt nu twintig procent van de stemmen. Waanzinnig. In 2007 fantaseerden mijn agent en ik over een tv-serie die aantoont wat de gevolgen van een extreemrechts machtsblok in Zweden zouden zijn. Toen was dat een ongeloofwaardig scenario, nu is het de realiteit. Er is meer armoede dan ooit, het land is verdeeld. We tonen dat aspect van de Zweedse samenleving ook in The Bridge. We draaien enkel tijdens de donkere maanden. Het staat zelfs in de instructies voor de kledij en de make-up: alles moet grijs zijn, of groen en geel. Ziekelijk dus.’

Hoewel The Bridge donker en mistroostig is, bevat de serie genoeg luchtige momenten. ‘In het derde seizoen zit een scène die ik zelf aan het script heb toegevoegd. Wanneer Saga op het punt staat seks te hebben, legt ze aan haar partner uit wat ze op dat gebied verlangt. Heel gedetailleerd, alsof ik aan jou zou beschrijven hoe je mijn huis moet verbouwen. Is dat niet grappig? Ik vind het leuk om zulke vreemde dingen te doen.’ (gniffelt)

THE BRIDGE – SEIZOEN 3

Vanaf 15/12 uit op dvd en blu-ray.

DOOR ANDREAS ILEGEMS

Sofia Helin ‘SAGA NORÉN IS EEN DEEL VAN MIJ. IK HEB HET MOEILIJK OM WAKKER TE WORDEN EN MEZELF TE ZIJN.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content