JACQUES TOURNEUR

VS 1943. MET FRANCES DEE, TOM CONWAY, JAMES ELLISON. 4.00 – BBC 2

I WALKED WITH A ZOMBIE

Recente films als 28 Days Later, Shaun of the Dead en uiteraard George Romero’s Land of The Dead zijn het onbetwistbare bewijs dat het genre van de zombiefilms meer dood dan levend is. White Zombie (1932, met Bela Lugosi) geldt zowat als de allereerste echte zombiefilm, maar het is Jacques Tourneurs meesterwerk I Walked with a Zombie dat de status geniet de moeder van alle zombiefilms te zijn. ‘Jane Eyre in the West Indies’, zo omschreef de legendarische RKO-producent Val Lewton deze cultklassieker en zijn persoonlijke favoriet, gebaseerd op de Haïti-artikels van Inez Wallace en Charlotte Brontes roman. Dit invloedrijke huiverdrama begint met een Dali-achtig beeld van een weg vol palmbomen, waarop twee slaapwandelende figuren langzaam richting camera stappen: verpleegster France Dee en het wandelende lijk van een zwarte (Darby Jones). Wat volgt, zijn 69 strakke minuten pure spanning, door cameraman Roy Hunt elegant gevat in contrastrijk zwart-wit dat de hypnotische voodooterreur en de grandioze doemsfeer van de exotische Caraïbische locatie versterkt. Tourneur draaide deze psychologische horrorstudie over een Canadese verpleegster die denkt dat de aan catatonie lijdende vrouw van plantage-eigenaar Tom Conway door een voodoovloek bezeten is, nochtans volledig in de studio.

Black Narcissus **** Michael Powell en Emeric Pressburger, GB 1947. Nepal werd volledig in de Londense Pinewood-studio’s nagebouwd voor deze visueel overdonderende adaptatie in schitterende, buitengewoon weelderige Technicolor-kleuren van Rumer Goddens roman over seksueel gefrustreerde nonnen in een afgelegen klooster in de Himalaya. Een triomf van cinematografische en artistieke virtuositeit (13.00 – BBC 2) De Witte * Jan Vanderheyden en Willem Benoy, B 1934. De allereerste verfilming van Ernest Claes’ schelmenroman, met Jef Bruyninckxs in de rol van de blonde kwajongen. Het startschot voor de Vlaamse heimatcinema (13.35 – één) Shrek *** Andrew Adamson, VS 2001. Een helgroene middeleeuwse moerasreus staat centraal in deze dubbele omgekeerde variant op het Schone en het Beest-gegeven, die bulkt van de parodiërende referenties naar de popcultuur. Een geïnspireerd en hip CGI-sprookje van Dream Works met satirische weerhaakjes, vooral richting Disney. (20.50 – VT4)

Luc Joris

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content