VAN SCHILDER TOT STRIPAUTEUR (2). Met ‘Huishulp’ bevestigt Gerolf Van de Perre zijn reputatie als een van Vlaanderens interessantste stripauteurs. Met dank aan Vadertje Staat.
Van de Perre Oogachtend, 112 blz., euro22,5
Zijn bekroonde debuut Steenstof bezorgde Gerolf Van de Perre vier jaar geleden meteen een plaatsje op de klasfoto van Vlaanderens interessantste stripauteurs. De vertelling in zijn eersteling liep dan nog wat stroef – als door de wol geverfd schilder bekeerde hij zich pas laat tot het stripverhaal – zijn minischilderijtjes vertaalden de eeuwenoude picturale aandacht voor kleurnuance, lichtinval en compositie met verve naar de strip. Bovendien had Van de Perre ook nog iets te vertellen, aangezien hij tijdens zijn verblijf in Peking de wonderbaarlijke economische opstanding van de Chinese tijger aan den lijve had ondervonden.
In Huishulp, de volgende stap in zijn evolutie als stripauteur, voert Van de Perre met de door het establishment omarmde schrijver Wo Dang opnieuw een van de personages uit Steenstof ten tonele. Hij focust zich nu echter meer op de relaties tussen de personages onderling, vooral drie vrouwen staan centraal: een ongelukkige ontvoerde slavin, de positiebewuste vrouw van Wo Dang en een eigengereide huishoudster. Tekst en beeld heeft Van de Perre dit keer beter geïntegreerd, al verdraagt hij nog steeds geen tekstballons of andere handigheidjes om te tonen wie het woord heeft. Invloed van de specifieke striptaal is dan weer wel zichtbaar wanneer hij een actiescène niet zomaar in twee plaatjes afhaspelt, maar er bij wijlen zelfs enkele bladzijden voor uittrekt. Toch stapt hij soms nog te snel over essentiële verhaalmomenten heen. Voor je goed en wel beseft dat er iets belangrijks gebeurt, heeft Van de Perre al weer een nieuwe scène aangesneden. Huishulp veronderstelt dan ook een actieve lezer, een die tekst en tekening samenpuzzelt en bereid is de gaatjes in de vertelling zelf op te vullen. Gelukkig lijkt Van de Perre wel te begrijpen dat die lezer meer wil dan zich vergapen aan het uitgebalanceerde coloriet en is Huishulp scherper geschilderd dan Steenstof zodat de personages nu duidelijker herkenbaar zijn.
Dankzij overheidssteun is Vlaanderen een van de weinige regio’s ter wereld waar een resoluut artistiek boek als dit gepubliceerd raakt. U zal ons daar zeker niet over horen mopperen, Huishulp verdient én verdraagt een pak meer herlezingen dan uw stukgelezen collectie K3-strips.
Gert Meesters
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier