Het is nooit precies geteld, maar de Funk Brothers verzorgden de instrumentatie op honderden succesnummers. Hier zijn er een paar van de grootste Motownhits.
Do You Love Me (1962)
Geschreven door Berry Gordy himself. The Contours namen dit aanstekelijke dansnummer met verwijzingen naar toenmalige dansrages als The Mash Potato en The Twist als eersten op. Later volgden covers door onder andere The Blues Brothers, Johnny Thunders en Smokey Robinson. John Holt wist er zelfs een reggaeballad van te maken.
Where did our love go (1963)
De allereerste hit van de supermeidengroep The Supremes. Als tieners hingen de zangeressen non-stop in de lobby van Hitsville USA, maar toen ze eenmaal een contract hadden, liet de doorbraak twee jaar op zich wachten. Where Did Our Love Go werd ook nog opgenomen door Supremes-voorvrouw Diana Ross, die later solo ging en nog vele jaren hard voor haar geld werkte.
Dancing in the Street (1964)
Mede geschreven door Marvin Gaye, maar het eerst ten gehore gebracht door Martha Reeves and the Vandellas. Niet veel later waagden The Kinks zich er ook nog eens aan. En in de jaren tachtig was het een hitvehikel voor David Bowie en Mick Jagger.
My Girl (1965)
Geschreven door Smokey Robinson en Miracles-lid Ronnie White. In eerste instantie tot hitstatus verheven door The Temptations. Later nog een keer door Smokey zelf.
Ain’t No Mountain High Enough (1966)
Oorspronkelijke hit van The Supremes. Bestaat in extreem lange versies van tien minuten en meer. Werd ook nog gecoverd door Whitney Houston.
I Heard It Through The Grapevine (1967)
Huiscomponisten Norman White en Barrett Strong hadden dit nummer in eerste instantie geschreven voor Marvin Gaye. Die nam het ook op, maar Gordy wilde liever eerst een ballad van Gaye op de markt brengen. Dus zong Gladys Knight het nummer als eerste de hitparade in. Een paar jaar nadien volgde toch nog Gaye’s veel meer doorleefde versie. Nog later de interpretaties van Creedence Clearwater Revival en The Flying Pickets.
Cloud Nine (1968)
Motowns eerste poging om aansluiting te vinden bij het psychedelische geluid van de Summer of Love. De conga’s en wah-wah-pedalen sloegen aan, evenals de maatschappijkritische tekst. Dit nummer werd vooral bekend in versies van Gladys Knight en The Temptations.
What’s Going On (1971)
Marvin Gaye’s protestsong markeerde de allereerste vermelding van de Funk Brothers op een platenhoes. Ze beschouwen het zelf als hun hoogtepunt. Het was meteen ook hun zwanenzang; een jaar later vertrok Motown naar L.A. (E.D.)
Door Edo Dijksterhuis
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier