DOUGLAS SIRK

VS 1943, MET ALAN CURTIS, PATRICIA MORISON, AVA GARDNER. 00.05 – France 3

HITLER’S MADMAN

Douglas Sirk was gespecialiseerd in zogenaamde woman’s weepies, kleurrijke, flamboyante Hollywood-melodrama’s. De hoogtepunten uit zijn oeuvre, Written on the Wind en All That Heaven Allows, draaide hij pas in de herfst van zijn carrière want Sirk, in Hamburg als Detlef Sierck geboren uit Deense ouders, kreeg pas laat artistieke erkenning. Toen hij in 1937 samen met zijn joodse vrouw, de toneelactrice Hilde Jary, via Parijs nazi-Duitsland ontvluchtte en naar de VS emigreerde, overleefde hij zelfs twee jaar lang als boer in de San Fernando Valley.

Hitler’s Madman is zijn eerste Amerikaanse film, een oorlogsdrama dat samen met Fritz Langs Man Hunt en Frank Borzages The Mortal Storm geldt als een typische antinazistische Hollywoodfilm van die tijd. Sirk liet zich inspireren door de gruwelijke gebeurtenissen in 1942 in het Tsjechische Lidice, een kleine arbeidersstad. Om zich te wreken op de moord door het verzet op Reinhardt Heydrich (John Carradine), een meedogenloze SS-leider die de leiding in bezet Tsjechië had en een man die Sirk ooit nog ontmoet had op een feestje in Berlijn in de jaren 30, werden op bevel van Hitler al de mannen uit het dorp vermoord, de vrouwen en kinderen naar concentratiekampen afgevoerd en Lidice met de grond gelijk gemaakt.

Voor deze politieke thriller maakte Sirk – hij weet je ook te ontroeren met zijn portret van ‘monster’ Hydrich – veel gebruik van archiefbeelden, waardoor de film een lyrisch documentair cachet krijgt. Hitler’s Madmen werd geproduceerd door Seymour Nebenzal, de producent van Langs klassieker M. De MGM-studio kocht de film van hem over op basis van de rushes en ze lieten Sirk sommige scènes zelfs opnieuw draaien, dit keer in een veel duurder decor.

l James and the Giant Peach *** Henry Selick, VS 1996. Dat Tim Burton al langer een fan is van Roald Dahl mag blijken uit deze hoogst bizarre adaptatie, een oogstrelende mix van stop motion, digitale animatie en live action van zijn protégé Henry Selick (The Nightmare Before Christmas). Een even macaber als stijlrijk surreëel sprookje met Paul Terry als het weesjongetje dat in een reuzenperzik klimt en naar New York zeilt. Ook een van de laatste, meer gedurfde Disney-films (14.05 – één) l Undisputed ** Walter Hill, VS 2002. Een mindere film van Hill, maar dit gespierde gevangenis- en boksdrama blijft een interessante variant op een van zijn favoriete thema’s: het brutale geweld (20.45 – Kanaaltwee)

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content