Het Theaterfestival is een uitstekende gelegenheid om een aantal gemiste uitschieters van het voorbije theaterseizoen in te halen.
29/8 tot 9/9 in Gent (diverse theaters), [{phone}]09-267 28 28.
Het Theaterfestival is een uitstekende gelegenheid om een aantal gemiste uitschieters van het voorbije theaterseizoen in te halen. Het jaarlijkse festival, dat nu voor de vijftiende keer gehouden wordt, presenteert een selectie van de ‘artistiek meest belangwekkende’ producties uit Vlaanderen en Nederland. Die keuze wordt gemaakt door een onafhankelijke jury van theaterpublicisten. Of beter _ en dat is nieuw dit jaar _ twee jury’s: één voor volwassenentheater en één voor jeugdtheater. Voor het eerst staat er dus ook werk voor het jonge volk op de affiche van Het Theaterfestival.
Daardoor is het aanbod aanzienlijk toegenomen in vergelijking met vorige edities: in het totaal veertien producties. Negen volwassenenproducties haalden de eindstreep: een tragikolderieke Amlett van Jan Decorte (Het Toneelhuis), het viscerale As Long as the World Needs a Warrior’s Soul van Jan Fabre (Troubleyn), de miniatuurvoorstelling De Grote Oorlog van de Nederlandse groep Hotel Modern, het wrange jongerenportret De Wespenfabriek (regie: Guy Cassiers, ro theater) en de zoetzure dorpskroniek De Leenane Trilogie (regie: Johan Simons, Zuidelijk Toneel Hollandia/Het Toneelhuis)). Ook de gulzig exuberante Macbeth van de Nederlands-Duits-Iraanse regisseuse Ola Mafaalani (de bottelarij/KVS), de (neo)expressionistische driehoeksverhouding Regent en regentes van de Gentse theatermaker Eric De Volder (Ceremonia), het (West-)Vlaamse brokkenverhaal Risquons-tout van De Tijd (regie: Lucas Vandervost) en het virtueel-ruimtelijke hippieritueel Ruigoord 2 (Toneelgroep Amsterdam) zijn geselecteerd.
Bij de jeugdselectie is de Vlaamse aanwezigheid nog nadrukkelijker. Zowel de Dostojevski-adaptatie De Karamazovs (Blauw Vier/Laika) als het meerstemmige puberportret Lilith@online (Speeltheater/Kopergietery), de Bart Moeyaert-enscenering Rover, dronkenman (Gezelschap Luxemburg) en het coming-of-age-dubbelspel üBUNG (Josse De Pauw & Victoria) zijn beneden Wuustwezel gemaakt. De Nederlandse eend in de bijt is de politieke parabel De dag dat mijn broer niet thuiskwam van de groep Huis aan de Amstel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier