Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

Facebook krijgt niet alleen in de bioscoopzalen wat tegenwind, ook op het internet is er nu een anti-Facebook. De site heet Path, werd mee opgericht door Shawn Fanning, de bedenker van het roemruchte Napster, en profileert zich expliciet als een ‘persoonlijk netwerk’. Path is weliswaar ook een netwerksite waarop je foto’s en korte berichten kunt delen met je vrienden, alleen staat er een strenge limiet op het aantal mensen dat je toegang kunt geven: eenmaal je aan 50 bent, moet je iemand schrappen vooraleer er nog mensen bij kunnen. De Path-bedenkers haalden het cijfer naar eigen zeggen bij Robin Dunbar, een professor evolutionaire psychologie aan Oxford. Die claimt dat 150 sociale relaties het maximum is dat de menselijke hersenen aankunnen, en dat de intieme kring van een persoon begrensd is op 50 contacten.

Of Path echt een succes zal worden en Facebook het vuur aan de schenen zal leggen, valt af te wachten. De dienst is tot op heden enkel beschikbaar voor mensen met een iPhone, en je kunt er weinig méér doen dan foto’s opladen en er een onderschrift bijzetten, iets wat je met pakweg een service als Posterous ook kunt – en béter. Maar de website raakt wél een probleem aan dat wij bij Facebook ook al gemerkt hebben: hoe meer je vriendenkring zich uitbreidt, hoe minder werkbaar je profielpagina wordt. Facebook was van oorsprong eigenlijk een soort Path, een site waarop je gemakkelijk je persoonlijke netwerk op de hoogte kon houden van alles waar je mee bezig was. Alleen groeide het concept zodanig uit zijn voegen dat een modale Facebookpagina nu een plaats is waar alle sociale relaties door elkaar lopen, van familieleden over collega’s tot vage kennissen en volslagen vreemden, aangevuld met newsfeeds van alle dingen waarvan je fan bent geworden.

Dat wordt door Facebook zelf natuurlijk aangemoedigd. Als de onderneming de adverteerders wil lokken en een echt winstgevend bedrijf wil worden, dan moet ze de gebruikers ertoe overhalen om zoveel mogelijk informatie te delen met zoveel mogelijk anderen – vandaar ook de lancering van nieuwe diensten als Facebook Places of de mailservice. Alleen werkt die strategie naar ons gevoel contraproductief. Hoe diverser een vriendenkring, hoe minder informatie je kunt geven die voor iedereen interessant is, en dus hoe kleiner de kans dat je iets post. En ja, we weten dat je op Facebook groepen kunt instellen, maar zouden er echt mensen zijn die zich daarmee bezighouden? Eigenlijk is Facebook nu een soort portaalsite, waarop je nieuws, interessante links en leuke filmpjes kunt vinden. Net zoals bij de portaalsites van tien jaar geleden, alleen wordt alles aangeraden door je vrienden.

Think small, zo luidde de slogan van een geruchtmakende reclamecampagne uit de jaren 60 voor de nieuwe Volkswagen Kever. Het is misschien een idee voor een Facebookgroep.

STEFAAN WERBROUCK

Hoe meer je vriendenkring zich uitbreidt, hoe minder werkbaar je profielpagina eigenlijk wordt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content