Roderik Six
Roderik Six Journalist voor Knack

Een klopjacht op een cultregisseur, een oogverblindend meisje met bovennatuurlijke gaven, een aan lagerwal geraakte onderzoeksjournalist – Marisha Pessl brouwt er in Nachtfilm een uiterst verslavend heksendrankje van.

Vijf jaar eerder beet onderzoeksjournalist Scott McGrath zijn perstanden al eens stuk op de mysterieuze cultregisseur Cordova. Na een anonieme tip – Cordova zou ’s nachts speelpleintjes bezoeken om zijn fetisj voor kinderkleertjes te bevredigen – lanceerde McGrath een frontale aanval op de teruggetrokken regisseur, die op zijn beurt McGrath van smaad betichtte. Het kostte McGrath zijn baan, zijn vrouw en bijna het omgangsrecht met zijn dochter Sam. Met Cordova sol je niet ongestraft.

Wanneer Ashley Cordova, dochter van, dood wordt aangetroffen aan de voet van een vervallen appartementsgebouw – zelfmoord? – ruikt McGrath wraak en neemt hij de draad van zijn onderzoek op. Al snel krijgt hij twee atypische kompanen in zijn kielzog: Nora Halliday, een actrice in spe die in afwachting van haar doorbraak in het luxerestaurant Four Seasons werkt, en nietsnut en drugdealer Hopper. Beide jongeren hebben de betoverend mooie Ashley gekend en zelfs beter dan ze aanvankelijk durven toe te geven. Hun onderzoek brengt hen al snel in de ranzige hoekjes van New York: exclusieve sm-clubs vol coke en kaviaar, heksensabbatten in groezelige motelkamers, antiquariaten die gespecialiseerd zijn in middeleeuws marteltuig – Ashleys leven leek wel een belichaming van de lugubere films van haar vader. De cineast, die zich verschanst op een zwaar bewaakt domein dat The Peak heet, laat het drietal echter niet zomaar zijn gang gaan. Ashleys lijk verdwijnt, het politiedossier gaat in rook op, er wordt bij McGrath binnengebroken, en de weinige getuigen verdwijnen met de noorderzon.

Cordova is een machtige vijand, eentje die zich in de schaduwen ophoudt en zijn ex-medewerkers – medeplichtigen? – houden de lippen stijf op elkaar. Getuigenissen over het leven op The Peak lopen ver uiteen. Sommigen spreken van een paradijselijke ervaring, van picknicks en feestjes met Jack Nicholson en Dennis Hopper; anderen verhalen over een domein vol onderaardse tunnels, duivelsaanbidding, orgieën en satanische rituelen met kinderoffers. McGrath, ooit de cynische scepticus zelve, raakt almaar meer in de ban van Cordova, wiens films op zich blijkbaar al een hele belevenis zijn – zijn vroeg werk kwam nog uit in mainstreambioscopen, zijn latere oeuvre was blijkbaar zo angstaanjagend dat je ze enkel nog in privéclubs te zien kreeg. Sloot Cordova ooit een faustiaans pact met de duivel, of blijkt hij de ultieme regisseur die McGraths leven tot een nachtmerrie herschept?

Duivels verslavend is het alvast. Wie Nachtfilm binnentreedt, belt best zijn werk af en zorgt dat eten en drank binnen handbereik staan: Pessl kluistert je vast aan de sofa en houdt je bijna zeshonderd pagina’s in een lynchiaanse ban. Op literair vlak bevat Nachtfilm weinig bravoure en soms neemt Pessl je al te expliciet bij het handje door prentjes (literaire godslastering!) en belerende herhalingen in te lassen, maar nog voor je over die pekelzonden kunt struikelen, bevind je je al twintig haastig omgeslagen pagina’s verder. Mocht u nog vakantiedagen over hebben, u weet wat gedaan.

NACHTFILM ****

Marisha Pessl, Anthos (originele titel: Night Film), 597 blz., ? 23,95.

RODERIK SIX

CENTRALE ZIN Je kunt eeuwig door de stad blijven lopen, even uitrusten op de rand van een fontein, pizza en ijsjes eten, vol ontzag voor de menselijke kermis om je heen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content