DOMINIK MOLL
FR 2000, MET LAURENT LUCAS, SERGI LoPEZ, MATHILDE SEIGNER. 23.45 – CANVAS
Dat de naam van Harry in de titel opduikt van deze onder meer in Cannes gesalueerde doorbraakfilm van Dominik Moll ( Lemming) is geen vreemd toeval. Het is een referentie naar The Trouble with Harry, een film uit 1955 van Molls favoriete regisseur Hitchcock. In die zwarte Engelse plattelandskomedie draait de plot om een lijk dat maar niet wil verdwijnen. In de samen met Gilles Marchand ( Qui a tué Bambi?) geschreven sinistere, donkerkomische thriller Harry, un ami qui vous veut du bien is de Harry in kwestie een man waar een gestrest Parijs koppel met kinderen maar niet van verlost geraakt. Ze hebben hem in een baancafé ontmoet, op weg naar hun bouwvallig vakantielandhuis in de Auvergne dat ze beetje bij beetje willen opknappen. Harry (een sympathiek ambigue Sergi Lopez) heeft de allure van een vlotte gentleman en beweert dat hij samen met Marc (Laurent Lucas) op school gezeten heeft. Hij manoeuvreert zich samen met zijn blonde vriendin hun leven binnen met een dodelijke obsessie voor ogen: de opgeborgen schrijversambities van zijn oude schoolmakker opnieuw doen opflakkeren. Een sf-verhaal getiteld Vliegende apen, orgasmes gevolgd door het leegzuigen van eieren, een helroze betegelde badkamer waarin iemand vecht tegen het witte blad… Meng Hitchcocks Strangers on a Train met een geut Chabrol-sarcasme, voeg er elementen van Kubricks The Shining, George Sluizers Spoorloos en Barton Fink van de Coen-broers aan toe en je komt in de buurt van deze verbeeldingrijke, macabere en suspensevolle film over wil, verlangen en de grenzen van het geluk. Donkere, symbolisch geladen Franse cinema op zijn paasbest.
Crimson Tide HH Tony Scott, VS 1995. Megaproducent Don Simpson en Top Gun-inblikker Tony Scott slaan opnieuw de handen in elkaar voor een nucleaire duikbootfilm, met flitsende hightechflair en sterke vertolkingen (Denzel Washington, Gene Hackman) en speels-simplistische Koude Oorlog-nostalgie (20.30 – VT4) l Les classiques de l’avant-garde HHH Een reeks opmerkelijke experimentele films van onder anderen Hans Richter, Walter Ruttmann en Oskar Fischinger, een abstract feest van vorm en muziek. Gevolgd door La souriante Madame Baudet, de ‘eerste feministische film’ van de militante avant-gardiste Germaine Dulac (00.40 – Arte) l Dead Poets Society HH Peter Weir, 1989. Robin Williams is de onconventionele leraar die een frisse wind laat waaien op een strenge middelbare school anno 1959. Het Oscargelauwerde scenario is soms wat melig, maar Weirs warme ode aan de creativiteit en vooral de poëzie is subtiel vertolkt, onder anderen door Ethan Hawke. (00.35 – BBC 1)
(L.J.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier