HARDKLOPPINGEN

Dimitri Dewever medewerker Trends

Liefhebbers van een stevig pak rammel komen in de nieuwe Street Fighter niet helemaal aan hun trekken.

OORVIJGKAMPIOEN

Street Fighter (1987) is een van de grondleggers van het fighting-genre, waarin je het in een aaneenschakeling van duels opneemt tegen vechtersbazen van divers pluimage. Elke tegenstander heeft zijn eigen unieke sterktes en zwaktes die je met een passende verdedigings- en aanvalsstrategie moet counteren. De meeste fighter-grondleggers – zie ook Yie Ar Kung-Fu (1985) en International Karate (1986) -liggen inmiddels knock-out tegen het canvas, maar Street Fighter is nog steeds springlevend. Acht jaar na Street Fighter IV komt deze vijfde episode meteen op console uit, en niet eerst in de arcadehal – een primeur.

SLAG EN STOOT

De vechtjassen bewegen, zoals in Street Fighter II, nog steeds in 2.5D, waarbij je vooruit en achteruit maar niet in de diepte kunt manoeuvreren, maar de kern van de gameplay is lichtjes gewijzigd. De Focus Attacks uit SF IV zijn vervangen door het V-systeem: elke V-voltreffer die je uitdeelt, doet een metertje verder vollopen waardoor je unieke vaardigheden van je personage (teleportatie, extra energie, een superaanval) kunt aanspreken en zo het wedstrijdverloop danig beïnvloeden. Dat maakt de matchen met name voor hardcorespelers nog tactischer.

VECHTERSDWAZEN

Het rariteitenkabinet waarmee je aan de slag kunt, telt deze keer zestien personages. Veteranen als de Russische worstelaar Zangief, de flukse Chinese hinde Chun-Li en karatekampioen Ryu worden afgewisseld met nieuwe geweldenaars als de Arabische acrobaat Rashid, de hondsbrutale Azteek Necalli en de mooi maar meedogenloze Braziliaanse Laura Matsuda. Wie nog meer leven in de brouwerij wenst, kan weldra met virtueel verdiend gamegeld of echte euro’s (de snelste optie) extra personages downloaden. In die toekomstige dlc-pakketten vind je onder meer GI-ijdeltuit Guile en ninjaspecialiste Ibuki.

VERDICT

Street Fighter V charmeert met zijn herkenbare arcadestijl: soepele controls en korte maar heftige tweekampen. De achtergronden (stadscentrum, treinstation, waterval, legerbasis…) zijn gedetailleerd en levendig geanimeerd. Maar het spel lijkt in zijn huidige vorm op een half gevuld raamwerk: sommige speelmodi (challenges) zijn zichtbaar in het menu maar niet selecteerbaar, het basisaantal speelbare personages is niet bijster groot en de verhaalmodus is belachelijk kort (anderhalf uur spelen). Wedden dat er in 2017 een ultra edition verschijnt?

STREET FIGHTER V ***

PC, PLAYSTATION 4

CAPCOM

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content