HAAST EN SPOED

Dimitri Dewever medewerker Trends

Nu DriveClub is uitgesteld tot begin 2014 mag Need for Speed: Rivals zich de eerste racegame voor de PlayStation 4 noemen.

PALMARES

De befaamde Need for Speed-reeks racet inmiddels bijna twintig jaar mee in het gamepeloton. Wat begon als een relatief realistische simulator, groeide al snel uit tot een louter op fun gefocuste arcaderacer. Met meer dan honderd miljoen verkochte games is de reeks vandaag zowel een van de bekendste als een van de meest succesvolle racefranchises aller tijden. Nochtans kende de kwaliteit door de jaren heel wat ups en downs. Op elke geweldige episode volgde minstens ook een stinker, met Need for Speed: Undercover (2008) als ultiem dieptepunt.

MET DE VLAM IN DE PIJP

Het grootste verschil met de NFS-games van de afgelopen tien jaar is dat Rivals zich voor een groot stuk buiten urbaan gebied afspeelt. Zo scheur je vooral – op snelwegen en over paden – door bossen, woestijnen, weides en over besneeuwde bergketens. Uiteraard zijn er in de open spelwereld ook heel wat shortcuts en verborgen extra’s te vinden, zoals springschansen en snelheidscamera’s. Voorts innoveert het spel met AllDrive, een systeem dat naadloos en zonder wachttijden het single- en multiplayergedeelte verbindt. Tenzij je die functie uitschakelt, ben je in een oogwenk met of tegen menselijke spelers aan het rijden.

WETTELIJKE VECHTGENOOT

Naargelang je voorkeur en humeur ga je als racer of politieagent aan de slag. Als snelheidsduivel is het de bedoeling om uit de grijpgrage tengels van de sterke arm der wet te blijven. Als smeris tracht je met allerlei sabotagegadgets overtreders te klissen door ze te rammen, van de weg te beuken of klem te rijden. Als dat lukt, ga je als flik aan de haal met de recentst vergaarde punten van de racer. Die punten kun je gebruiken om voertuigen mee op te drijven en aanvals- en verdedigingsgadgets zoals stormrammen en spijkerstrips mee te kopen. De achtervolgingen zijn bij momenten nagelbijtend spannend.

VERDICT

Rivals gooit vertrouwde elementen uit voorgaande Need for Speed-episodes en uit Burnout: Paradise (2008) in de mix en koppelt die aan een bijzonder laagdrempelige besturing. De opgeblonken visuals bereiken op PlayStation 4 hun hoogtepunt. Deze veredelde compilatiegame zet het racegenre dan wel niet op zijn kop, maar zorgt met de versmelting van het offline- en onlinegedeelte wel voor een natuurlijke evolutie. Nu maar hopen dat de voor maart volgend jaar aangekondigde NFS-bioscoopfilm – met Aaron, Jesse Pinkman uit Breaking Bad, in de hoofdrol – uit even kwalitatief hout gesneden is.

NEED FOR SPEED: RIVALS

PC, PS3, PS4, XBOX 360

ELECTRONIC ARTS

GAMEPLAY ****

GRAFIEK ****

GELUID ****

FOCUS TRAKTEERT

WWW.KNACKFOCUS.BE

Win 3 x Need for Speed: Rivals voor PlayStation 3.

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content