Tune een postapocalyptische vierwieler en ontdek de road warrior in uzelf in Mad Max. En die game is allesbehalve een flauw afkooksel van de film.

‘Je begint met niets. Je wagen, je vermaarde Interceptor, is je ontfutseld door je aartsvijand Scarbrous Scrotus. Als je wilt overleven, zul je een nieuwe wasteland war machine moeten bouwen’, legt producer John Fuller uit, de drijvende kracht achter deze Mad Max-game en allicht blij dat die er eindelijk is.

Filmregisseur George Miller, de geestelijke vader van Mad Max Rockatansky, vertelde in 2008 al dat hij met een van de bedenkers van God of War aan zo’n game werkte. Die moest gelijktijdig met een 3D-animatiefilm van Mad Max verschijnen. Er werd ook even gejongleerd met het idee van een pure filmgame bij de recente kaskraker Mad Max: Fury Road, maar twee jaar geleden werd duidelijk dat het Zweedse Avalanche – de gamestudio achter onder meer de actie-adventurereeks Just Cause – aan een unieke virtuele Mad Max-ervaring sleutelde. Het resultaat is een overlevingsgame in een open wereld waarin u naar hartenlust mag rondscheuren en -neuzen – denk aan Borderlands, of Grand Theft Auto in de woestijn, met invloeden van de Batman: Arkham-games. En ja hoor, u kruipt daarbij vanzelfsprekend in de huid van de illustere Max Rockatansky.

‘Net als elk Mad Max-verhaal stelt ook de game de vraag wat er zou gebeuren als je alle laagjes beschaving wegkrabt’, zegt Fuller. ‘Hoe blijf je overeind in een maatschappij zonder structuur, zonder regels?’ En net zoals bij de film is dat een mooi filosofisch excuus om uw innerlijke adrenalinejunkie een gigantische shot toe te dienen. U mag dus rondscheuren met schaarse brandstof verslindende bolides en het opnemen tegen allerlei extravagante schavuiten. Met andere woorden: there will be blood, fighting, shooting, racing and explosions.

Geestelijke vader Miller was nauw betrokken bij het spel. ‘We hebben talloze keren met hem samengezeten om de look en feel van het Mad Max-universum te bespreken, om een zo authentiek mogelijke game af te kunnen leveren’, aldus Fuller. ‘Lang voor Fury Road in de bioscoop kwam, kregen we ook al inzage in de storyboards en het production design van die film. Daaruit distilleerden we een stijlbijbel, de enige manier om te zorgen voor een game-ervaring die de filmfranchise eer aandoet.’

Eerste opdracht van de game-Max: knutsel een nieuwe bolide in elkaar. Dat wordt de Magnum Opus, een labiel wrak dat je doorheen de game gestaag uitbouwt tot een gepantserde oorlogsmachine waarmee je onder de schrikbarende medemensen kunt komen. Onderdelen vind je, verdien je, of steel je. De wagen zal er bij elke gamer dus anders uitzien, én anders spelen. Je kunt er een uiterst wendbare machine van maken waar je probleemloos vijandelijke projectielen mee ontwijkt en pijlsnel van de ene locatie naar de andere raast. Of je construeert een logge stormram die dan weer ideaal is om andere wheels in de vernieling te beuken of heelhuids door een vlammenzee te raken. Naar verluidt kun je miljoenen combinaties maken met de diverse onderdelen, die stuk voor stuk een impact hebben op de woestijnligging van je bolide. Daarbij krijg je hulp van een mecanicien die zijn gelijke niet kent: de mentaal niet bepaald stabiele maar hondstrouwe Chumbucket (zie beeld hieronder). Minder handig: brandstof is vanzelfsprekend schaars in deze postapocalyptische wereld, net als eten, onderdelen en munitie. Je Magnum Opus is verder uitgerust met een harpoen. Geen flashy gimmick, maar een tactisch onderdeel van de gameplay dat je kunt inzetten als wapen, sleutel en gereedschap: je kunt er banden van rivalen mee aan flarden scheuren, deuren mee losrukken, wachters mee uit hun toren sleuren en wat dies meer zij.

Max kan ook te voet de omgeving verkennen. De open spelwereld telt verschillende gebieden en districten, van verlaten industriële installaties, over vlaktes en een uitgedroogde zeebedding tot een dichtbevolkt stedelijk gebied: Gas Town. En bij herhaling krijg je het aan de stok met Scabrous Scrotus – een van de psychopathische zonen van Immortan Joe uit Fury Road – en zijn trawanten.

Klinkt hier en daar toch wel een beetje als het nog te verschijnen Just Cause 3, ook een open, in districten opgedeelde spelwereld, met veel actie én een harpoen. En toevallig komt die game uit dezelfde stal. ‘Open werelden waarin je kunt experimenten en met de omgeving interageren, zitten in ons DNA, dat klopt’, grijnst Fuller. ‘Maar Just Cause is toch meer tongue in cheek. Mad Max is serieuzer en grimmiger.’ Onze eerste eigen ervaringen met de game lijken dat alvast te bevestigen. Het finale verdict leest u hier volgende week.

MAD MAX

Vanaf 4/9 verkrijgbaar voor PS4, Xbox One en Windows.

DOOR DIMITRI DEWEVER

DE WAGEN VAN MAD MAX ZAL ER BIJ ELKE GAMER ANDERS UITZIEN, ÉN ANDERS SPELEN. ONDERDELEN VIND JE, VERDIEN JE, OF STEEL JE.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content