Paul Baeten
Paul Baeten Columnist bij Knack Focus

P.B. GRONDA, van wie net de nieuwe roman Straus Park verschenen is, duikt elke week in de populaire cultuur.

In de late jaren negentig organiseerde ik samen met andere zotten wel eens fuiven in het Leuvense. Soms liep dat slecht af en moesten we echt werk zoeken, soms kwam er veel volk en dan kon ik mijn schuldeisers afbetalen of mijn brommer laten repareren of een paar effectpedaaltjes gaan kopen bij Leo Caerts. Op een dag was ik zelfs in staat om te bekomen wat ik en mijn vrienden toen allemaal om de een of andere debiele reden als het hoogste consumptiegoed beschouwden, namelijk een groene, banaanvormige Nokia die je met een druk op de knop kon laten openschieten! Wow! Zoals in The Matrix! Zo. Fakking. Cool.

Helemaal niet, maar toen leek het materiële deel van het leven te culmineren in het bezit van die gsm. Je kon daar Snake op spelen, dus ja… Dan weet je het wel. En ik had die dus plots en dacht dat mijn leventje vanaf dan wel geregeld was. Lief, brommer, belachelijke gsm. En hop, laat Y2K maar komen.

Maar de tijden veranderden en Apple kwam en binnen de kortste keren was Nokia een naam die je soms nog zag passeren op reclamepanelen tijdens livesportverslaggeving. Kon je je haast niet inbeelden in 1999, maar je kon je ooit ook niet inbeelden dat 24 ooit zou stoppen, en nu denk je: mja, dat eerste seizoen was oké, maar daarna…

Vandaag heb ik heel mijn huis vol prullen van Apple liggen. Als het met een kleine ‘i’ begint en het kost veel, dan zul je het wel ergens vinden. En waarom? Omdat ik mij soms verveel en dan iets ga kopen. En omdat ik heel lang geleden een emotionele voorkeur had voor het wilde Apple, dat erin slaagde om me te laten geloven dat het cooler was dan al de rest.

Onlangs bande Apple een boek uit zijn onlinewinkel omdat er een tepel te zien was op de cover. Toen wist ik dat het uit was tussen ons. Het zat er al even aan te komen, maar nu is het wel heel duidelijk. Vanaf het moment dat er tepels worden verband, haak ik meestal af. Zeker omdat op mijn laatste boek ook toevallig een tepel of twee in de cover geslopen zijn en ik tepels nu eenmaal een deel van het leven vind, net als ijsjes en uitslapen.

Bedrijven moeten producten maken en verder niet al te veel zeveren. Wie een preek wil, die kan bij een van de bekende godsdiensten aankloppen. Een bedrijf dat meer investeert in pr die moet laten geloven dat onze hippe producten niet op de kap van sukkelaars worden gemaakt dan in het oplossen van de problemen van die sukkelaars, kan trouwens ook heel hard mijn klak kussen. En dan mogen ze nog kiezen dewelke, want ik heb er drie.

Onlangs kwam er nieuws over een smartphone die op een voor mens en milieu faire manier tot stand komt. De nieuwe markten zijn aan bedrijven die het spel correct spelen en niet denken in termen van product cycles maar wel van duurzaamheid op lange termijn en een eerlijke deal voor iedereen die met het bedrijf of zijn producten te maken krijgt. Apple is er niet in geslaagd om die overgang te maken en het zal dus binnen enkele jaren samen met Nokia aan de toog kunnen gaan zitten om samen te zeuren over de goede oude tijd.

P.B. GRONDA

ONLANGS BANDE APPLE EEN BOEK UIT ZIJN ONLINEWINKEL OMDAT ER EEN TEPEL TE ZIEN WAS OP DE COVER. TOEN WIST IK DAT HET UIT WAS TUSSEN ONS.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content