BOND ZONDER FAAM. MET EEN CHARMELOZE 007, HEILIGSCHENNIS en flauwe artificiële intelligentie creëerde electronic arts een ‘bond-game’ dat die naam niet waard is.
(PS2, XBOX, GC)
GoldenEye: Rogue Agent **
Omdat het nog minstens twee jaar duurt vooraleer er een nieuwe James Bond-film verschijnt, probeert gamesproducent Electronic Arts de pijn te verzachten met GoldenEye: Rogue Agent. Het verhaal uit de game staat evenwel los van de gelijknamige Bond-film, al zien we wel opnieuw het personage Xenia Onatopp opduiken. Ook Auric Goldfinger is van de partij, een van de memorabelste slechteriken die 007 ooit heeft moeten bekampen en hier plots een bondgenoot van zijn aartsrivaal. Die onwaarschijnlijke wending volgt op het vertrek van de dodelijk charmante agent bij de Britse geheime dienst, omdat hij het een beetje té bont had gemaakt, zelfs voor een Bond. Na een bijna fataal gevecht met oude bekende Dr. No kan de verstoten superspeurder bij Goldfinger terecht voor een gouden oog (golden eye, heb je ‘m?) waarmee hij door muren heen kan kijken en telekinetische gaven ontwikkelt. Hij is van de partij wanneer Goldfinger en Dr. No het tegen elkaar opnemen.
Een beetje Bond-fan barst uit in woede bij het aanzien van zo’n heiligschennis en die woede wordt nog groter doordat de (anti-)held in deze game zijn charmes inruilt voor een kast vol vuurwapens. Die heeft hij in ‘het echte leven’ niet nodig om de vijand te verslaan en ze doet dan ook afbreuk aan zijn talent. Een verzachtend argument: Rogue Agent is een shooter, een game waarin een ongewapende hoofdrolspeler nogal belachelijk zou overkomen. Nog een verzachtend argument: de bijzondere decors – Hongkong, de Zwitserse bergen, Fort Knox, een onderwatercentrale – zijn op maat van 007 gesneden. Je vertoeft alleen vreselijk lang in die decors doordat de missies maar niet lijken te eindigen.
Moeilijke game? Neen. De missies duren te lang, maar Bad Bond heeft nauwelijks moeite om zijn tegenstanders neer te knallen. De ondermaatse artificiële intelligentie maakt dat die tegenstanders niet in staat zijn om zich behoorlijk te verdedigen. Electronic Arts betaalde ongetwijfeld een bom geld voor het gebruik van het beroemde filmpersonage. Dubbel spijtig daarom dat de spelletjesmaker er niet beter zorg voor draagt. Rogue Agent lijkt in de eerste plaats een poging om poen te pakken met de naam Bond, maar met deze game zal dat (hopelijk) niet lukken. Bart Vandormael
Bart Vandormael
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier