Precies 130 jaar geleden weerklonk in het gloednieuwe operagebouw van Caïro voor de allereerste keer Aïda, een Verdi?opera bevolkt door imposante koren en heldhaftige solisten en gekleurd door de speciaal voor deze opera ontworpen Aïda?trompetten. …

Greet Van ’t veld

1. DVD ***

Koor en orkest van de Scala o.l.v. Lorin Maazel, met Maria Chiara, Luciano Pavarotti, e.a. (dvd Arthaus Musik 100 058)

2. CD ***

Wiener Philharmoniker & Arnold Schoenberg Chor o.l.v. Nikolaus Harnoncourt, met Cristina Gallardo-Domâs, Vincenzo La Scola, Olga Borodina, Thomas Hampson e.a. (Teldec 8573-85402-2 – 3 cd’s)

Precies 130 jaar geleden weerklonk in het gloednieuwe operagebouw van Caïro voor de allereerste keer Aïda, een Verdi-opera bevolkt door imposante koren en heldhaftige solisten en gekleurd door de speciaal voor deze opera ontworpen Aïda-trompetten. Het verhaal dat zich in Egypte afspeelt _ de gedoemde liefde tussen een Ethiopische slavin en een Egyptische veldheer in oorlogstijd _ moet altijd voor scenische problemen hebben gezorgd. Hoe breng je immers Egypte anders in beeld dan met piramides, hopen zand en slaven die met grote blokken steen zeulen?

De dvd van Aïda die nu in de winkel ligt (Scala Milaan, 1986) laat op dat vlak alvast niets aan de verbeelding over. Haar kwaliteit haalt ze vooral uit de prachtprestaties van de protagonisten Radames (Luciano Pavarotti) en Aïda (Maria Chiara)…. en de Nederlandstalige ondertiteling.

Deze overwegend statische opera die zijn populariteit vooral dankt aan de exotische sfeer en enkele onsterfelijke aria’s, vraagt natuurlijk om grote solisten. De nieuwe opname van Harnoncourt heeft een heel mooie cast, waarin alleen Radames (Vincenzo La Scola) ontgoochelt door een vlak stemgeluid, ouderwetse glissandi en overdreven vibrati. Vooral pijnlijk wordt het wanneer hij in duet zingt met de Chileense sopraan Cristina Gallardo-Domâs, een krachtige en emotioneel boeiende Aïda, die qua expressie flitsen van de grote Callas in herinnering brengt. Ook Amonasro (Thomas Hampson), Amneris (Olga Borodina) en de priesteres (Dorothea Röschmann) passen uitstekend in de flitsende aanpak van Harnoncourt. Maar eigenlijk onderscheidt de cd zich vooral door de vereende krachten van een uistekend koor en orkest. Majestatisch en altijd juist qua sfeer stapt het koor afwisselend in de rol van de slaven, de gevangenen, het volk en de priesters, terwijl de Wiener Philharmoniker ieder tussenspel transparant laat schitteren als een perfect geslepen diamant.

Nikolaus Harnoncourt komt op 15/11 met het Chamber Orchestra of Europe naar het PSK in Brussel, in gezelschap van Cecilia Bartoli. Op het programma Mozart en Beethoven. Tickets: [{phone}]02-507 82 00.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content