Na het afscheid van Jan en Joost snappen de overblijvende mannen pas echt waar ze aan begonnen zijn’, vertelde Dina Tersago aan het begin van de vierde aflevering van Wie Wordt De Man Van Phaedra. Even dacht ik dat de kandidaten eindelijk tot het besef waren gekomen dat ze meededen aan een tv-programma waarin romantiek gebruikt wordt als glijmiddel tot meer media-exposure en hun koffers hadden gepakt. Maar Tersago bedoelde dat de achterblijvers nu pas inzagen dat er elke week een van hen naar huis zou worden gestuurd, en dat er op het einde van de rit slechts één kon overblijven. Blijkbaar hebben de deelnemers de voorbije jaren in een grot doorgebracht, waardoor ze verstoken zijn gebleven van Wie Wordt De Man Van Wendy en van de tientallen andere realityseries die op hetzelfde principe drijven.

Nu goed, het plotselinge inzicht dat ze niet allemaal met de vrouw van hun dromen zullen gaan lopen, zorgde niet meteen voor ondraaglijke spanningen binnen de groep mannen. Want zoals Frank bij het begin van de aflevering de andere kandidaten voorhield: ‘Dit gaat niet over winnen of verliezen, dit gaat om emoties.’ (Op het einde was Frank wel degene die van Phaedra zijn koffers mocht pakken; ik mag hopen dat de olympische gedachte hem heeft kunnen troosten in de limousinerit naar huis.) Voorlopig zijn ze allemaal nog te veel bezig met hoe ze een goede indruk kunnen maken op Phaedra om echt oog te hebben voor elkaar.

De mannen kregen in deze aflevering een uitstekende kans om een goede indruk te maken, toen Dina Tersago – die voor haar kapsel wellicht inspiratie heeft opgedaan in het eerste seizoen van Superhond – hen meenam naar het Museum voor Schone Kunsten in Gent. Daar moesten de deelnemers, om onduidelijke redenen onder de auspiciën van de advocaat van Phaedra, een kunstwerk in elkaar steken waarin ze hun gevoelens voor hun droomvrouw lieten zien. Tussen de amateuristische tekeningen en pijnlijke poëzie viel vooral de bijdrage van Glenn op. Die had twee kunstwerkjes gemaakt die enkel over hem zelf gingen, waaronder een gescheurd boek dat symboliseerde dat je ’tussen de regels moet lezen’ om hem te leren kennen. Ik vermoed dat je tussen de regels veel witruimte zult aantreffen.

Aangezien Phaedra bij het begin heel Vlaanderen heeft verteld dat het innerlijke voor haar het belangrijkst is, proberen de mannen allemaal zo hard mogelijk te ontkennen dat haar looks ook maar enige rol speelden toen ze zich inschreven. En dat levert soms grappige taferelen op. Politieagent Jan bijvoorbeeld stamelde bij een intiem ontbijt met Phaedra ietwat enigmatisch dat ‘haar innerlijk er helemaal anders uitziet dan op de covers van de magazines’ – blijkbaar leest Jan tijdschriften met een X-stralenbril op – maar toen hij nadien terugkeerde bij de andere mannen kon hij niet snel genoeg demonstreren hoe hij bij de afscheidsknuffel in aanraking was gekomen met haar boezem. En aan de reacties van zijn rivalen te zien was het vooral dat aspect wat hun jaloezie opwekte, en niet het diepgravende gesprek boven de koffiekoeken.

Wie Wordt De Man Van Phaedra is bij momenten onderhoudende televisie, maar na vier weken laat het antwoord op de vraag uit de titel me eigenlijk nog altijd koud.

De mannen in ‘ Wie Wordt De Man Van Phaedra’ proberen allemaal zo hard mogelijk te ontkennen dat de looks van Phaedra ook maar enige rol speelden toen ze zich inschreven.

Door Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content