Meer mens, minder machine: met ‘Tyranny For You’ veranderde Front 242 van koers. Dat moest ook op de hoes duidelijk zijn.

Met het vierde album Front by Front (1988) hadden de electronic body music-pioniers van Front 242 alle mogelijkheden van hun goedkope low tech-aanpak uitgebuit. Het was tijd voor een andere werkwijze, met meer gesofisticeerde en dus duurdere apparatuur, minder elektronica, meer eigen inbreng en de steun van een major – het Amerikaanse Epic. De titel van de nieuwe plaat moest dat ook duidelijk maken. ‘Tyranny For You’ was een stille hint aan de diehard-Frontfans: het zou voor hen even aanpassen worden. Ook op de hoes wilden ze de nieuwe filosofie – meer mens, minder machine – accentueren. Voor het eerst gebruikten ze een (voor hun doen althans) uitgesproken portret.De rebelse filosofie van Front 242 stak zowel in de muziek als in het artwork: alles werd thuis in elkaar geknutseld, zelfs toen ze een grote platendeal hadden. Alleen de kwaliteit van de apparatuur was beter: voor de muziek hanteerden ze een 24-sporen-Attari in plaats van de oude 16-sporen-machinerie, en voor het artwork ruilden ze hun goedkope Amiga-computer in voor een Mac. De hoes van Tyranny for You (1991) is een collage van foto’s van muzikant Patrick Codenys die door een vriend, natuurfotograaf Alain Verbaert, genomen werden, en door opper-Fronter Daniel Bressanutti (Daniel B.) werden bijgewerkt. ‘We wilden het element ‘mens’ ergens tussen schoonheid en afschuw uitbeelden.’ Opdracht geslaagd.De titel van de plaat staat niet op de hoes, en ook het woord ‘Front’ is eraf gevallen. Alleen ‘ 242‘ verwijst naar de groep. Een compromis, zegt Daniel B. gefrustreerd. ‘We wilden eigenlijk geen woord op de cover zetten, maar dat vond ons platenlabel commerciële zelfmoord. Hadden we het been stijf gehouden en onze zin gedaan, dan hadden ze er achteraf toch een lelijke sticker opgeklapt met iets onzinnigs als “Front 242 = De Nieuwe U2” erop.’Het portret bestaat uit fragmenten van verschillende foto’s, ingewerkt als vlakken die de meest schrikbarende elementen accentueren. Daniel B: ‘Denk die vlakken weg, en je zit heel dichtbij een schilderij van Francis Bacon. Dat wilden we vermijden: het mocht geen pastiche worden van een bestaand kunstwerk.’ Er is nog een andere reden voor de vlakken. ‘Al onze vorige hoezen waren zeer grafisch. Die vlakken op het portret waren het bindmiddel tussen de oude en de nieuwe Front 242.’ Van bij de start heeft Front 242 consequent aan zijn imago gewerkt, zowel in de muziek als in het artwork en de podiumact. Daniel Bressanutti en Patrick Codenys, beiden grafici van opleiding, mogen daarvoor de eer opstrijken. ‘Zelfs de naam van de groep was doordacht: ‘Front’ is een universeel woord, en de cijfers werden in alle landen simpelweg in de eigen taal uitgesproken.’ Het succes van de band in de jaren ’80 hebben ze volledig aan zichzelf te danken, meent Daniel B. ‘We waren nerds, we deden alles zelf en werkten van thuis uit. Nu is dat gemeengoed geworden, toen verklaarde iedereen ons gek.’ Hoe baanbrekend het artwork van Front 242 was, mocht blijken uit de interesse van een aantal blitse bedrijven: sportartikelengigant Nike en uurwerkenfabrikant Swatch vroegen Codenys & Co ooit om een campagne voor hen uit te werken, maar door tijdsgebrek moesten ze die opdrachten weigeren.Daniel B.: ‘We hadden een doorschijnend bad in plexiglas gekocht, dat we op 2 meter hoogte installeerden, zodat we Patrick vanuit alle mogelijke hoeken konden belichten en fotograferen. Aan het water hebben we een ontsmettingsproduct toegevoegd, waardoor het een fluogele kleur kreeg. Vandaar het water- en kleureffect.’ De rode schijn werd achteraf toegevoegd. ‘Die staat voor de energie van onze muziek. Fans dachten dat het bloed was, maar dat is het zeker niet.’

Hoewel de kleurstof medisch verantwoord was, wilde Patrick Codenys toch een duikbril op. Tevergeefs. ‘De kleurstof werkte in op zijn contactlenzen, en omdat hij zich geen nieuwe kon veroorloven, heeft hij de wereld twee maanden lang met een gele gloed gezien.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content