Het moest zo snel vooruitgaan tijdens filmopnamen dat hij de bijnaam ‘One-take Charlie’ kreeg. Toch leverde zijn gehaastheid ook prestaties voor de eeuwigheid op.

1 FROM HERE TO ETERNITY (1953, Columbia) Na een reeks muzikale films speelt Sinatra zijn eerste overtuigende dramatische rol in Fred Zinnemanns kroniek van leven en liefde van soldaten en hun vrouwen in een Hawaïaans legerkamp aan de vooravond van de Japanse verrassingsaanval op Pearl Harbor. ‘Sinatra dreamt, slept and ate his part’, zei de producer over zijn intense vertolking die hem een Oscar voor beste mannelijke bijrol opleverde en van de crooner ook een filmster maakte.

2 SUDDENLY (1954, Indies) In dit lowbudgetvluggertje zet Sinatra een schurkenrol van formaat neer: een gewetenloze moordenaar die de bewoners gijzelt van het huis van waaruit hij de Amerikaanse president wil neerknallen. Pas in 1971 vernam Sinatra dat Lee Harvey Oswald Suddenly bekeken had enkele dagen voor hij in 1963 John F. Kennedy vermoordde. Hij saboteerde prompt alle vertoningen van deze claustrofobische prent, die intussen een echte cultstatus geniet.

3 THE MAN WITH THE GOLDEN ARM (1955, Indies) Sinatra in zijn meest bejubelde en voor die jaren vrij sensationele vertolking: als een pokerdealer die van zijn heroïneverslaving af wil. Otto Preminger vat zijn schulduitbarstingen en zijn helse afkickscènes in lang aangehouden shots, zodat Sinatra zich tijdens de opname volledig moet geven en zijn vertolking in de montage niet bijgewerkt kan worden. Meestal had Sinatra geen hoge dunk van zijn filmcarrière, maar dit keer was hij uitzonderlijk zelf onder de indruk.

4 PAL JOEY (1957, Columbia) Ofschoon de Rodgers/Hartmusical uit 1940 danig werd afgezwakt voor deze kuise filmbewerking, is dit de film die het best de uitstraling vat van Sinatra als performer. De rol van Joey Evans, de uitgeslapen zanger die zijn charmes gebruikt om de nightclub van zijn dromen te kunnen financieren, is hem op het taaie lijf geschreven. En zijn vertolkingen van enkele standards uit zijn repertoire (waaronder The Lady Is A Ttramp) zijn meesterlijk.

5 THE MANCHURIAN CANDIDATE (1962, Paramount) Sinatra als de gekwelde militair die een politiek moordcomplot moet verijdelen. Sinatra gebruikte zijn macht om deze riskante koudeoorlogsthriller over Korea, hersenspoeling, het Rode Gevaar en een monsterachtig Amerikaans matriarchaat geproduceerd te krijgen, zoals hij na de moord op JFK al zijn invloed aanwendde om deze verbazende film van John Frankenheimer een kwarteeuw uit circulatie te nemen. Later noemde hij het een van de beste ervaringen van zijn leven. ‘It only happens once in a performer’s life. Once.’

(P.D.)

Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content