De makers van Mad Men hechten bijzonder veel belang aan de historische accuraatheid van de reeks – ‘Ik ben waarschijnlijk een van de grootste muggenzifters ter wereld’, zo gaf bedenker Matthew Weiner enkele maanden geleden nog toe in een interview met The New York Times – en dat heeft ervoor gezorgd dat fouten ontdekken in de reeks in de VS een soort nationale sport is geworden. Enkele misstappen – wat zeggen we: onvergeeflijke blunders! – op een rij.

‘You know what they say: the medium is the message’, zo zegt secretaresse Joan Holloway in het eerste seizoen tegen haar collega Peggy. Probleempje: dat seizoen speelt zich af in 1960 en Marshall McLuhan lanceerde zijn beroemde slogan pas vier jaar later, in zijn boek Understanding Media. Toegegeven, McLuhan had het zinnetje al eens gebruikt in de zomer van 1960 in een gespecialiseerd tijdschrift maar de kans dat Joan dat gelezen had, is klein. In dezelfde categorie: accountmanager Kenny Cosgrove die in datzelfde seizoen spreekt over ’the military-industrial complex’, een begrip dat pas in 1961 werd gelanceerd door president Eisenhower in zijn afscheidstoespraak.

Naar verluidt zou Weiner al eens de opnames stil hebben laten leggen omdat het fruit in een schaal niet de juiste grootte had. Om maar te zeggen: er wordt op de set van Mad Men op de details gelet. Toch zijn er sommige dingetjes die alsnog door de mazen van het net glippen en daarna opgepikt worden door fans met haviksogen en een erg goede harddiscrecorder. Zo zat er tussen de typemachines die in het eerste seizoen op het kantoor werden gebruikt een exemplaar – een IBM Selectric II meer bepaald – dat pas in 1971 op de markt kwam. En toen Don Draper in een aflevering een blikje bier van het merk Fielding opentrok, zette hij zijn lippen aan een drankje dat toen nog niet te koop was. We zijn er gerust in dat de verantwoordelijken ondertussen ontslagen zijn en met pek en veren bestreken afgevoerd.

Als u dacht dat het voorgaande al mierenneukerij was: de Amerikaanse layouter Mark Simonson heeft op zijn website een lange blogpost geplaatst waarin hij de lettertypes die in Mad Men gebruikt worden van naderbij bekijkt. Zo concludeert hij onder meer dat het logo van reclamebureau Sterling Cooper geschreven is in Gill Sans, een lettertype dat pas in de jaren 70 populair en algemeen beschikbaar werd in de VS.

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content