Vroeger, toen alles en iedereen veel simpeler was, wist een kijker nog wat hij van een televisieprogramma kon verwachten. Een quiz had vragen, een interview duurde een stuk langer dan de gemiddelde videoclip en een talkshow durfde al eens een gast aan het woord te laten. Tegenwoordig weet zelfs de meest bekwame zapper niet of hij naar het nieuws of naar Het Rapport Zeewater kijkt. Formules worden uitgevonden, gebruikt en gerecycleerd dat de vonken ervan af vliegen. Het is als geoefend kijker soms knap lastig om nog een onderscheid te zien in de eindeloze beeldensoep van docusoaps, reality-tv, datinggames, sitcoms, spelprogramma’s, televotings, stemrondes en reclameonderbrekingen.
Sinds een decennium zijn de grenzen niet alleen in Europa verdwenen, ook televisieland zag ze smelten als sneeuw voor de zon. Een beetje talkshow als Aan Tafel heeft natuurlijk een kookrubriek, Miss Belgian Beauty Verkiezingen worden om een mysterieuze reden zowel op als achter het podium verslagen en het decor van een interviewprogramma als Confidenties in de Provence doet verdacht sterk aan de generiek voor een reisprogramma denken. Al zappend is de desoriëntatie compleet: programmamakers lijken ons met ‘een vleugje van dit en een snuifje van dat’, met stukken en brokken gerecycleerde halve formats, bewust op het verkeerde been te zetten. Dankzij de docusoap werd zelfs de oeroude grens tussen feit en fictie vakkundig weggegomd.
Kijkers willen geen televisie, ze willen een stuk gemonteerde realiteit, liefst nog in combinatie met een ander genre. Expeditie Robinson combineerde de docusoap met een spel, Temptation Island deed daar nog een fikse scheut dating van de goedkoopste soort bovenop en Idool 2003 werd doorspekt met een aantal docusoap-elementen achter de schermen. Maar het fraaiste voorbeeld van formulevermenging staat ons later in het televisieseizoen nog te wachten, en wel onder de naam Boer zkt. Vrouw. VTM pakt uit met een docusoap – een documentaire (1) en een soap (2) dus – waarin een aantal gezonde Vlaamse agrariërs op zoek gaan naar een bruid. Hopelijk zijn de kandidaten welgemanierd en doen ze aan dating (3) vooraleer het tot een televisiehuwelijk (4) komt. En alsof dat allemaal niet genoeg is, zetten de makers een nationale campagne op touw om de uiterst huwbare vrijgezellen aan een vrouw te helpen. Het zal dus ook een behoorlijk interactief spelprogramma (5) zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier