FOLLOW THE MONEY

Zaterdag 12/3, 20.35, Canvas

Een man in een duur pak verlaat een luxehotel in Londen. Hij negeert een van de limousines die hem staat op te wachten, springt op een racefiets en scheurt weg door het verkeer. Later komt hij aan in een tv-studio, waar hij wordt geïnterviewd. Hij is Sander (Dogme-acteur Nikolaj Lie Kaas), de gladde, zeer mediagenieke ceo van Energreen, een groot energiebedrijf gespecialiseerd in windturbines. ‘Kwam je echt met de fiets?’ vraagt de interviewer hem. ‘Ja, natuurlijk. Ik ben van Kopenhagen.’

Zo begint Follow the Money, een tiendelige misdaadreeks die gemaakt werd voor DR, de Deense openbare omroep, die ons eerder met The Killing, Borgen, The Legacy en 1864 verblijdde. Het is een serie volgens het boekje. De eerste aflevering komt langzaam op gang, de regie is gelikt en het scenario buigt zich op een geloofwaardige manier over een belangrijk maatschappelijk thema: na misdaad in The Killing, de politieke arena in Borgen en familiale intriges in The Legacy draait het hier om de wereld van het bedrijfsleven, de banken en de beurs – en de vele foute dingen die daar gebeuren.

Centraal staan vier mensen – bovengenoemde ceo, een jonge advocate, een ex-gevangene en een politieman – die verwikkeld raken in een reeks onfrisse praktijken bij Energreen: fraude en gesjoemel, schandalen, corruptie en moord (de originele Deense titel is trouwens Bedrag, ‘bedrog’ in het Nederlands).

‘Het idee is eigenlijk al ontstaan tijdens de economische crisis in 2008’, zegt scenarist Jeppe Gjervig Gram. ‘Wat mij er zo aan fascineerde, was hoe één big bang in New York implicaties kon hebben voor de hele westerse wereld.’

Jij en coscenarist Tobias Lindholm hebben je vervolgens wel eerst op de politiek gestort, met Borgen.

GJERVIG GRAM: Inderdaad. Maar eens de financiële tsunami ook de Deense kust bereikte, was het moeilijk om het onderwerp nog langer te negeren. Vlak nadat Borgen ten einde liep, had nog stééds niemand er een serie over gemaakt, en ik dacht: dit is het moment! Geen seconde te laat, zo bleek. Want nu begint werkelijk iederéén reeksen te maken over de financiële wereld. (lacht) Sinds kort is bij ons Billions te zien, een serie van de Amerikaanse kabelzender Showtime. En er is nu ook Mammon, een Noorse serie met zowat hetzelfde DNA.

Voor Follow the Money werden nog twee andere scenaristen ingeschakeld: Anders August (The Legacy) en Jannik Tai Mosholt (Borgen).

GJERVIG GRAM: DR gaf ons carte blanche om de serie naar eigen believen te ontwikkelen. Eerst verdiepten we ons in de raadselachtige wereld van de financiën en de economische misdaad. Ik heb geen financiële achtergrond. Mijn vader was wel een boekhouder, maar daar stopte mijn kennis zowat. Net als bij Borgen hebben we dus veel research moeten doen.

Het beeld dat we van de financiële wereld hebben, is niet altijd even vleiend. Is het een pessimistische reeks?

GJERVIG GRAM: Nee. Ik haat tv-series waarin de badguys door en door slecht zijn. Ik wil hun menselijke kant tonen, kijkers doen nadenken over morele kwesties. De oppositieleden in Borgen waren ook niet eenzijdig slecht. Natuurlijk is de ceo in Follow the Money niet zuiver op de graat, hij is zelfs gevaarlijk. Maar hij is ook wel iemand waar ik graag eens een pint mee zou gaan drinken. (lacht)

Deense fictie heeft de voorbije jaren internationaal een stevige reputatie uitgebouwd. Plukt Follow the Money daar nu de vruchten van?

GJERVIG GRAM: Ja, maar het roept ook hoge verwachtingen op. Omdat er in Denemarken een beperkt budget is voor grote fictiereeksen, hamert Piv Bernth – hoofd fictie bij DR – er steevast op dat we minstens een miljoen kijkers binnenrijven. Dat is gigantisch. Ik probeer me als schrijver dus niet te veel aan te trekken van internationale deals. In de eerste plaats wil ik zien dat het in Denemarken een succes is. Mijn baas zegt altijd: going global by staying local. In Denemarken hebben we al flink wat positieve reacties gekregen van mensen uit de échte financiële wereld, en we zitten al boven een miljoen kijkers. We zijn nu al het tweede seizoen aan het afwerken, en het eerste werd aan zo’n zeventien landen verkocht, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland, Israël en de Benelux. En dat voor een reeks over een complex thema als financiën, over een wereld waar veel van het drama zich achter computers en in Excelbestanden afspeelt. Niet slecht gedaan, toch? (lacht)

Opvallend aan Borgen was hoe de realiteit de fictie inhaalde: vrij kort na de eerste aflevering verkoos Denemarken met Helle Thorning-Schmidt zijn eerste vrouwelijke premier. Mikken jullie met Follow the Money op een gelijkaardig effect?

GJERVIG GRAM: Dat zou fantastisch zijn. Ik hoop het alleszins. Het is fictie, en de serie bevat misdaadelementen, maar ze raakt duidelijk een gevoelige snaar in het financiële milieu. Grappig verhaal: een prominente Deense advocaat verzekerde ons dat grote bedrijven zoals Energreen vandaag de dag onmogelijk kopje-onder kunnen gaan als ze naar de aandelenbeurs trekken. En wat gebeurde er drie maanden later? Een Deens bedrijf van formaat, een beetje vergelijkbaar met Energreen, stapte naar de beurs en ging failliet na frauduleuze praktijken. Niemand kan ons nu nog verwijten dat we onrealistisch zijn. We weten gewoon wat er in de lucht hangt. (lacht)

ANDREAS ILEGEMS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content