Een dag lang bij de hand worden genomen door onze hoofdredacteur Patrick Duynslaegher blijkt voor Vlaanderens filmfans een geliefkoosd tijdverdrijf. Op de Focus Festivaldag op 10 oktober zakten opnieuw 350 liefhebbers naar het Filmfestival Gent af voor een eigenzinnige selectie van vijf previews. Dit vond ú ervan.

Fish Tank

‘Een schot in de roos’, noemt lezer Herwig de winnaar van de prijs van de jury in Cannes. In deze rauwe sociale kroniek observeert de Britse Andrea Arnold de seksuele aantrekkingskracht tussen een 15-jarig meisje uit een achterstandsbuurt en de jonge minnaar van haar moeder. Denkt u aan Ken Loach? Zijn naam valt ook bij Filip Hermans, Tom Lambrecht en Jan Van Camp – meteen de reden dat sommigen wat originaliteit misten. Nog een eervolle vermelding voor de jonge Katie Jarvis én de andere sterk presterende acteurs.

Double Take

Deze film van Vlaamse makelij zorgde voor verdeeldheid. De prent waarin visueel kunstenaar Johan Grimonprez de link legt tussen de paranoia van de Koude Oorlog en ‘master of suspense’ Alfred Hitchock, was ‘een gedurfd werkstuk’ voor de een en ‘pretentieus’ voor de ander – ‘niet meer dan een commercial voor oploskoffie’ noemt Frederik Jacques hem zelfs. Toch blijken ook heel wat kijkers hem op z’n minst boeiend te vinden én krijgt Patrick Duynslaegher van Jan Van Camp een pluim om dit type film te durven programmeren.

The Maid

Volgens Tom Lambrecht zit de sterkste acteerprestatie van de dag echter in het Chileense The Maid, de tweede film van Sebastián Silva. ‘Verraderlijk lichtvoetig’ – volgens Jan Van Camp – werpt The Maid een blik op een overblijfsel van het klassensysteem: de inwonende meid, die hier maar moeilijk haar plaats aanvaardt. ‘Een sterke psychologische schets’, klink het bij James De Paepe, terwijl Frederik Jacques vooral de soberheid roemt – ‘zonder franjes, maar met een ziel’.

Logorama

Dit korte Franse animatiefilmpje dat volledig uit bekende merklogo’s is opgetrokken, werd als verrassing gepresenteerd, én bijzonder aangenaam gevonden. Herwig zat blijkbaar voortdurend met een glimlach om de lippen, en daar zullen de volgens Tom Lam- brecht ‘Tarantino-achtige dialogen’niet vreemd aan geweest zijn – ‘eenvoltreffer’.

Eyes Wide Open

Voor het Focus festivalpubliek zal de Grote Prijs voor Beste Film voor Eyes Wide Open niet als een verrassing gekomen zijn. Tom Lambrecht noemt hem waarderend ‘voer voor de geoefende filmkijker’, en voor velen was deze Israëlische prent over de verboden liefde ‘het hoogtepunt van de dag’ – dixit Jan Van Camp. Regisseur Haim Tabakman toont de aantrekkingskracht tussen een getrouwde ultraorthodox Joodse slager en zijn eveneens ultraorthodox Joodse leerling. ‘Een verpletterend mooi drama’, aldus David Vanden Bossche.

Bright Star

‘Een oerdegelijk en oerklassiek kostuumdrama’, vindt Jan Van Camp van Jane Campions nieuwste worp waarin de regisseuse van The Piano de liefde tussen dichter John Keats en zijn muze Fanny Brawne onder de loep neemt en waarmee ze – toch volgens David Vanden Bossche – haar talent bevestigt. Al is niet iedereen een fan van kostuumdrama’s, hoe degelijk en klassiek ook. De mooie beelden én poëzie ten spijt vond Tom Lambrecht hem bijvoorbeeld te stijf en te voorspelbaar.

Velen van u voelden zich geroepen om ‘recensent voor één festivaldag’ te spelen – waarvoor dank. Jan Van Camp krijgt binnenkort de box van The Godfather Trilogy én die van Berlin Alexanderplatz in de bus.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content