Anno 2050 zijn de meeste steden, wegens gesmolten poolijs, helemaal ondergelopen en is de mens ondergeschikt gemaakt aan intelligente robots. ‘A.I.’ schetst niet bepaald een vrolijke toekomstvisie. En toen stonden de Twin Towers nog overeind.

de laatste onschuld

Het gezegde van Jean Cocteau, ‘Le cinéma c’est la mort au travail’, werd zelden zo radicaal gedemonstreerd als in A.I. van Steven Spielberg, met assistentie _ vanuit het graf _ van Stanley Kubrick. In deze SF-fabel is de toekomst al achterhaald: anno 2050 ligt Manhattan er verzonken bij, terwijl de WTC-torens nog net boven de immense oceaan uitsteken. Sinds 11 september weten we wel beter.

Gelukkig verscheen de film al tijdens de zomer in de Amerikaanse bioscopen, zodat de Twin Towers niet konden worden weggeretoucheerd, zoals de grote studio’s dat deden met alle associaties naar de terroristische aanslagen in hun producties in de maak. Dit is meteen een van de laatste onschuldige momenten uit een entertainmentindustrie die zich geen vragen stelde over de zin van het vermaak om het vermaak, het plezier van de destructie en het geweld als pure kinetische sensatie.

het beste en het ergste

– Overroepen event-film van het jaar: Harry Potter and the Philosopher’s Stone.

– Echte event-film van het jaar: voor het eerst in vijf jaar openen Afghaanse bioscopen (onder het Taliban-regime verboden) weer hun deuren. In de Bakhtar-bioscoop in Kabul wordt Urju vertoond, over drie moedjahedien tijdens de sovjetinvasie van Kabul in 1980.

– Films die je moet hebben gezien na 11 september: The Man with the Deadly Lens van Richard Brooks. Beast of War van Kevin Reynolds.

– Beste, helaas niet gebruikte slogan van het jaar (voor de Tim Burton-remake van Planet of the Apes): ‘YOU DID IT! YOU FINALLY REMADE IT! DAMN YOU ALL TO HELL, YOU DAMNED DIRTY HUMANS!’

– Trend van het jaar: explosieve bevallingen. Way of the Gun: keizersnede tijdens finale shoot out in Mexico. Time and Tide van Tsui Hark: bevalling terwijl de kogels om de oren fluiten.

– Ergste overacting van een rekwisiet: de gieter van Dora Van der Groen in Pauline & Paulette.

– Trieste gebeurtenis van het jaar: dood van New Yorkse Uber-critica Pauline Kael. De Paulettes rouwen om Pauline.

– Meest potsierlijke Antwerps in een Vlaamse film: Willeke Van Ammelrooy in De Verlossing.

– Bedenkelijkste poll van het jaar: volgens een door de Britse zender Channel 4 georganiseerde rondvraag is Star Wars van George Lucas de beste film aller tijden.

onze keuze

De filmmedewerkers van Focus Knack hebben hun beste films van het jaar gekozen.

Piet Goethals

(in willekeurige volgorde)

– Eureka (Aoyama Shinji)

– Amores Perros (Alejandro González Inarritu)

– Unbreakable (M. Night Shyamalan)

– Requiem for a Dream (Darren Aronovsky)

– Millennium Mambo (Hou Hsiao-hsien)

– Dayereh/The Circle (Jafar Panahi)

– Martha…Martha (Sandrine Veysset)

– The Yards (James Gray)

– The Way of the Gun (Christopher McQuarrie)

– Yi Yi (Edward Yang)

Erik Martens

(in willekeurige volgorde)

– Yi Yi (Edward Yang)

– La Pianiste (Michael Haneke)

– The Man Who Wasn’t There (Joel Coen)

– L’Anglaise et le duc (Eric Rohmer)

– Merci pour le chocolat (Claude Chabrol)

– Sexy Beast (Jonathan Glazer)

– No Man’s Land (Danis Tanovic)

– Les glaneurs et la glaneuse (Agnes Varda)

– State and Main (David Mamet)

– Tears of the Black Tiger (Wisit Sasanatieng)

Ruben Nollet

(alfabetisch)

– Amores Perres (Alejandro González Inarritu)

– Before Night Falls (Julian Schnabel)

– Bloody Angels (Karin Julsrud)

– The Man Who Wasn’t There (Joel Coen)

– Memento (Christopher Nolan)

– Moulin Rouge (Baz Luhrmann)

– The Pledge (Sean Penn)

– Requiem for a Dream (Darren Aronovsky)

– Together (Lukas Moodysson)

– Traffic (Steven Soderbergh)

Jo Smets

(in willekeurige volgorde)

– Sexy Beast (Jonathan Glazer)

– The Man Who Wasn’t There (Joel Coen)

– The Way of the Gun (Christopher McQuarrie)

– Mulholland Drive (David Lynch)

– The Yards (James Gray)

– Amores Perros (Alejandro González Inarritu)

– The Audition (Takashi Miike)

– La pianiste (Michael Haneke)

– Apocalypse Now Redux (Francis Coppola)

– The Claim (Michael Winterbottom)

Ben Van Alboom

1. Apocalypse Now Redux (Francis Coppola)

2. Requiem for a Dream (Darren Aronovsky)

3. Eureka (Aoyama Shinji)

4. Shrek (Andrew Adamson & Vicky Jenson)

5. Yi Yi (Edward Yang)

6. The Man Who Wasn’t There (Joel Coen)

7. The Audition (Takashi Miike)

8. La Pianiste (Michael Haneke)

9. Memento (Christopher Nolan)

10. Dayereh/The Circle (Jafar Panahi)

Patrick Duynslaegher

1. Moulin Rouge (Baz Luhrmann)

2. Apocalypse Now Redux (Francis Coppola)

3. Eureka (Aoyama Shinji)

4. Yi Yi (Edward Yang)

5. Il mio viaggio in Italia (Martin Scorsese)

6. Requiem for a Dream (Darren Aronovsky)

7. A.I. (Steven Spielberg)

8. Way of the Gun (Christopher McQuarrie)

9. Traffic (Steven Soderbergh)

10. L’Anglaise et le duc (Eric Rohmer)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content