Fasten your seatbelts!

Lightning McQueen, Mater en andere vierwielers uit de Pixarstal scheuren deze zomer opnieuw over het scherm in Cars 2, een sequel waarvoor Pixargoeroe John Lasseter nog eens zelf in de cockpit kroop. Wij gluurden alvast even onder de motorkap.

‘Het wordt een spionagefilm’, belooft Shawn Krause, de hoofdanimator van Cars 2. ‘Maar dan wel één die net als de eerste film rond de vriendschap tussen de racewagen Lightning McQueen en de heftruck Mater draait.’ Veel verrassingen hoef je van Pixars twaalfde langspeler op het eerste gezicht dus niet te verwachten, al klinkt dat in het geval van de digitale wonderfabriek achter Toy Story 1, 2 en 3, Wall-e, Up, Ratatouille en ander fraais vooral als een geruststelling.

‘Om inspiratie op te doen hebben we veel verschillende films bekeken’, licht production designer Harley Jessup toe. ‘Eén daarvan was C’était un rendez-vous, een Franse kortfilm (met Claude Lelouch achter het stuur én de camera; nvdr.), waarin ze een 16 mm-camera aan een Ferrari haakten om er dan dwars door Parijs mee te racen. Daarnaast hebben we ook de Jason Bournefilms bekeken, waar John Lasseter en zijn zonen zo gek op zijn. En The Italian Job, die klassieker met Michael Caine, voor de beroemde actiescène met de Mini Coopers.’

Dat good ole’ Michael Caine in Cars 2 zijn cockney klinkende stem leent aan het nieuwe personage van Finn McMissile – een Britse spionageauto die zo uit een 007-avontuur lijkt weggescheurd – is geen toeval. ‘Het personage McMissile hadden we al bij de eerste Cars in gedachten’, bekent Pixaroprichter John Lasseter, die voor het eerst sinds 2006 en de veelbesproken fusie met Disney nog eens in de regiestoel kruipt. ‘In de eerste film wilden we Lightning McQueen op date sturen naar een drive-in, waar dan een spionagefilm vertoond wordt met McMissile in de hoofdrol. Uiteindelijk hebben we dat film-in-de-filmidee laten varen, maar McMissile is wel blijven hangen.’

Hoewel Lasseter daarmee suggereert dat de lucratieve plannen voor een Cars-sequel ondertussen al sporen van slijtage dreigen ten vertonen, wordt commercieel opportunisme ten kantore Pixar met klem ontkend. ‘Bij Pixar hebben we niet de gewoonte om sequels te maken’, aldus Lasseter, die even abstractie maakt van Toy Story 2 en 3. ‘Geld is nooit een motivator geweest. Hoe vaak zie je niet dat een studio krek dezelfde film herverpakt om snel geld te rapen. Onze voorbeelden zijn The Empire Strikes Back en The Godfather 2, sequels die anders en nog beter zijn dan het origineel.’

Afgaande op de trailers vertaalt dat ‘anders zijn dan het origineel’ zich in Cars 2 alvast in een internationaler en glamoureuzer decor. Speelde de eerste film zich volledig af in Radiator Springs, een fictief boerengat in het zuiderse hart van Amerika langs de mythische Route 66, dan trekken de blitse bolide Lightning McQueen en zijn sullige, maar sympathieke maatje Mater deze keer richting Japan en Italië. McQueen mag er zich al racend met ’s werelds snelste wagens gaan meten, maar Mater raakt ondertussen in een spionage-intrige verwikkeld.

‘Dat internationale idee ontstond toen ik pers deed voor Cars’, aldus Lasseter. ‘Ik dacht voortdurend aan wat Mater in die internationale situaties zou doen. Tijdens al die interviews in die dure hotels, voelde ik me even onwennig als hij, met mijn Hawaïhemdjes aan. Het verhaal gaat over Mater die met zijn beste vriend in het glamoureuze racewereldje belandt, maar daar niet in thuishoort en zijn maatje dreigt te verliezen.’

Wie je in de sequel niet ziet, is Doc Hudson, de goed gerodeerde oldtimer met de geraspte stem van Paul Newman. De Hollywoodveteraan overleed in september 2008 aan longkanker, nog voor de storyboards van Cars 2 waren afgewerkt. Wel present zijn Owen Wilson en Larry the Cable Guy, die respectievelijk hun stem lenen aan hoofdpersonages Lightning McQueen en Mater. John Ratzenberger, de enige acteur die een rolletje heeft in elke Pixarfilm tot nu toe, kon evenmin niet ontbreken: hij voorziet tienertonner Mack weer van een bariton.

Toch zijn er – naast Finn McMissile – de nodige nieuwkomers in het uit digitaal chroom opgetrokken Cars-universum. Holley Shiftwell bijvoorbeeld, de leerling-spionne met de stem van Emily Mortimer die over verborgen camera’s, wapens, een hologram en andere Bondachtige gadgets beschikt. De slechterik van dienst is Professor Zündapp, ingesproken door Thomas Kretschmann en gemodelleerd naar de Zündapp Janus, een Duitse miniwagen uit 1958 met de hoogst bizarre eigenschap dat de voor- en achterkant sprekend op elkaar lijken. Voeg daar nog bijrolletjes voor Joe Mantegna, John Turturro, Eddie Izzard, Franco Nero, Vanessa Redgrave en zelfs Formule 1-piloot Lewis Hamilton aan toe en je kunt moeilijk volhouden dat Pixar het – in tegenstelling tot de concurrenten van Fox en DreamWorks – meer van karakteracteurs dan van bekende sterren moet hebben.

Is Pixar vijf jaar na de overname door Disney nu een animatiefabriek comme les autres? Oké, ze levert doorgaans kwaliteit af, maar afgaande op de jongste producten – Toy Story 3, Cars 2 en de voor 2013 voorziene Monster’s Inc. -prequel Monsters University – heeft het er helaas alle schijn van. Bovendien haalt Pixar steeds meer inkomsten uit de merchandising, met een fonkelnieuw gamma aan Cars-speelgoed, -schoolgerief, -kleding, -videogames en méér. 5 miljard leverde dat al op, terwijl de film nog niet de helft opbracht van Toy Story 3 en door critici als een van zijn minst goede titels wordt beschouwd. Slaat de Pixarmotor na twaalf topfilms dan toch aan het sputteren? Of wordt het alsnog een vervolg in vijfde versnelling?

CARS 2

Vanaf 6/7 in de bioscoop.

DOOR DAVE MESTDACH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content