EN ACTIE!

© Kris Dewitte
Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

Op de set van een nieuwe film. Deze week: Third Person van Paul Haggis.

LOCATIE ROME

OPNAMEDUUR 27 DAGEN

RELEASE EIND 2013

Een tijdje geleden veranderde zo ongeveer alles wat Paul Haggis aanraakte in goud – of beter: in Oscars. In 2005 won hij er twee (beste film en beste scenario) voor zijn noodlotsmozaïek Crash, het jaar daarvoor had hij al een nominatie binnengerijfd voor zijn scenario van Clint Eastwoods euthanasie-uppercut Million Dollar Baby. Net als in Crash gaat Haggis in zijn vierde langspeler Third Person de sombere toer op en opnieuw worden meerdere plotlijnen door elkaar verweven. ‘Het zijn drie verhalen over liefde en relaties, over broze evenwichten en morele dilemma’s’, legt Haggis uit. ‘De drie vragen die ik me stelde: kun je je partner modelleren naar een ideaalbeeld, kun je iemand vertrouwen die onbetrouwbaar blijkt, en kun je iemand voorgoed veroordelen van wie je ooit zielsveel gehouden hebt? Het antwoord luidt telkens: ja en neen. En daaruit zijn drie verhalen voortgevloeid over drie koppels, in drie steden met steeds een andere invulling qua toon en genre. Nu eens gebruikte ik anekdotes uit mijn eigen liefdesleven, dan weer haalde ik mijn inspiratie uit krantenartikels.’

Bijzonder aan Third Person is niet alleen de indrukwekkende cast, met A-listers als Liam Neeson, James Franco, Adrien Brody, Kim Basinger en Mila Kunis. Nog markanter is dat het zowaar een Belgische productie betreft. Geldschieter is het Antwerpse taxshelterbedrijf Corsan Films, dat in 2010 The Devil’s Double draaide en eerder dit jaar al Roland Joffés fantasie-epos Singularity en de actiethriller Killing Season, met John Travolta en Robert De Niro, financierde. Het budget van Third Person? Zo’n 25 miljoen dollar, waarvan 12,5 miljoen werd opgehaald via het Belgische taxsheltersysteem. ‘Ik heb Paul Breuls (ceo van Corsan, nvdr.) vorig jaar in Berlijn ontmoet’, legt Haggis zijn verrassende keuze voor een Belgische productiefirma uit. ‘Het bleek dat we op dezelfde lijn zaten en Paul heeft bewezen dat hij zijn projecten gemaakt krijgt. Ik wilde Third Person absoluut onafhankelijk maken. Ik wilde totale creatieve controle en die krijg je niet in Hollywood. Paul schenkt me dat vertrouwen wel. Ik gaf hem het script, vroeg hem of hij het geld bijeen kon krijgen en tien maanden later konden we beginnen te draaien.’

Third Person mag dan een Belgische productie zijn, Antwerpse of Brusselse locaties vallen er niet te bespeuren. De film wordt volledig opgenomen in de legendarische Cinecittà-studio’s te Rome, met buitenopnames in Rome, Parijs en New York, de drie wereldsteden waar de drie verhalen zich afspelen. ‘Aangezien de verhalen donker en grimmig zijn, wilde ik de mooiste steden als decor – als dramatisch contrast’, legt Haggis uit. ‘Niet dat je daarom een romantische kijk à la Woody Allen moet verwachten. Het blijft een tragedie, maar die gedijt nu eenmaal beter in prachtige omgevingen.’ Verwacht ook niet een tweede Crash, benadrukt Haggis. ‘Het is wel een mozaïek, maar de verhalen staan apart en de personages ontmoeten elkaar nooit. Uiteraard hoop ik dat Third Person even succesvol wordt, maar daar heb ik geen controle over. Mijn vorige film The Next Three Days kwam uit op dezelfde dag als Harry Potter en die heeft ons gewoon weggetoverd uit de box office. Gelukkig is Harry inmiddels met pensioen. (lacht)

DOOR HANS BOFFEL & DAVE MESTDACH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content