ELYSIUM

Met District 9 leverde regisseur Neill Blomkamp vier jaar geleden het bewijs dat visueel verbluffende, politiek relevante en emotioneel meeslepende sciencefiction geen utopie is – eat this, James Cameron! Met Elysium, alweer een roetsjbaan van een film, borduurt hij verder op dat elan. ‘Néé, de rijken gaan niet in een ruimtestation boven de aarde zweven.’

VANAF 14/8 IN DE BIOSCOPEN

Het jaar is 2154, de mensheid is opgedeeld in twee sociale klassen: de superrijken leiden een zorgeloos bestaan in het ruimtestation Elysium, een soort paradijs in outer space, ‘gefilmd in mijn thuisstad Vancouver’, aldus de in Zuid-Afrika geboren regisseur. De gewone lui moeten het beneden op aarde stellen met een verwoeste planeet die verdacht veel wegheeft van een overbevolkt derdewereldland. ‘Die hebben we gedraaid in de slums Mexico City’, vervolgt Blomkamp. ‘Ik zie de wereld in 2154 als een kosmopolitische smeltkroes, waar alle landsgrenzen vervaagd zijn en waar de bevolking overwegend uit hispanics bestaat. Daarom heb ik met een cast van Mexicaanse en Braziliaanse steracteurs samengewerkt – zoals Wagner Moura, in Brazilië minstens even bekend als Tom Cruise bij ons.’

In die dystopische chaos dwaalt ook een leading man uit Hollywood rond: Matt Damon, met kale knikker, is Max, een aardbewoner die Elysium wil binnendringen op zoek naar de medische hulp die hij thuis niet kan krijgen. Daar worden echter geen indringers geduld. Commandant Delacourt (Jodie Foster) schakelt een brute sleeper agent in (gespeeld door de Zuid-Afrikaanse District 9-revelatie Sharlto Copley) om die dekselse ‘illegalen’ te neutraliseren – lees: een fameus kopje kleiner te maken.

Een existentiële ruimteopera genre 2001: A Space Odyssey is Elysium dusniet geworden – ook al is de gelijkenis van Elysium met het ruimtestation uit Kubricks meesterwerk nogal treffend. Het is in de eerste plaats een non-stopactiefilm, met speciale effecten die niets aan de verbeelding overlaten. ‘Maar hoezeer ik ook geïnteresseerd ben in explosies, gadgets en ruimteschepen, ik wilde vooral een film maken die de wereld van vandaag weerspiegelt’, beklemtoont Blomkamp, die zelf opgroeide in Johannesburg, een broeihaard van extreem geweld.

Volgens Blomkamp is Elysium dan ook meer allegorie dan pure scifi. ‘Natuurlijk zullen de rijken binnen 150 jaar niet in een gigantisch ruimtestation boven onze planeet zweven, dat weet zelfs de grootste idioot. Wel zullen ze zich afschermen in besloten gemeenschappen op aarde – zoals dat eigenlijk nu al het geval is in Johannesburg, Rio de Janeiro, Mexico City en andere grote wereldsteden. Het leek mij gewoon interessant en verfrissend om de discrepantie tussen arm en rijk in een futuristische setting te situeren. Én er flink wat geweld en gore tegenaan te gooien. (grijnst)

Dat Hollywoodmogul Peter Jackson, die als producent een beduidend aandeel had in het onverwacht succesvolle District 9, niet zou meewerken aan Elysium was volgens Blomkamp van meet af aan duidelijk. ‘Ik woon in Vancouver, Pete heeft zijn uitvalsbasis in Nieuw-Zeeland. En al ben ik hem dankbaar voor de ondersteuning van mijn filmdebuut, het was tijd om op eigen houtje verder te gaan. Wie weet bundelen we ooit opnieuw de krachten, als er een District 10 komt. Het idee zit al in mijn hoofd, ik weet alleen nog niet of en wanneer ik het ga uitvoeren.’

ANDREAS ILEGEMS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content