De hipste scenarist van Hollywood is al jaren dood. En de beste Vlaamse film was Franstalig. Kortom, het was een jaar van paradoxen.

januari

In het jaar dat Billy Wilder de weg van de eeuwigheid zal kiezen, komt hier David Lynch’ Mulholland Drive uit, een van paranoia doordrongen, splijtende variatie op Wilders ruim 50 jaar oude meesterwerk Sunset Boulevard. * Een directe ode aan de klassieke huiverfilm wordt The Others van Alejandro Amenábar, die Nicole Kidman tot een sublieme prestatie inspireert. Zijn tweede film Abre los Ojos wordt bovendien mét Penelope Cruz en ex-Kidman-wederhelft Tom Cruise overgedaan als Vanilla Sky. Spanje (en Mexico) zitten in de Amerikaanse lift. * Sony geeft groen licht voor de budgettering van Terminator 3: The Rise of the Machines, volgens Variety met 170 miljoen dollar en 30 miljoen voor Arnold Schwarzenegger ‘makkelijk de hoogst begrote film aller tijden’. * De beste oneliner van het jaar komt uit David Mamets Heist: ‘My guy is so cool, when he goes to sleep, sheep count him.’* Tony Scotts Spy Game is een intelligente, precies verbeelde spionagethriller. * De sinds Happiness fel belaagde Todd Solondz doet aan Storytelling. Op de vraag van Focus-interviewer Ben Van Alboom of er mag gelachen worden, antwoordt hij: ‘Ja en neen. Het hangt af van de manier waarop en de reden waarom je lacht.’ * The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring en Moulin Rouge worden 12 maal genomineerd voor de Britse BAFTA. Het 14e Sundance Festival gonst in Park City van de indie-bedrijvigheid en vestigt een marketingrecord. Het 31e Internationaal Filmfestival van Rotterdam breekt een lans voor vernieuwende cinema. * De twee oudste filmmakers van Europa, Michelangelo Antonioni en Manoel de Oliveira, zijn actiever dan de hele Vlaamse film samen. * En echt, de Franse cinema verkeert in volle bloei. Zelfs Godard brengt nog eens een film uit (weliswaar uit Cannes 2001): Éloge de l’amour. Alain Chabats Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre (met de goddelijke Monica Bellucci) ontlokt aan Focus-recensent Ruben Nollet de kreet: ‘Haro! Broeva!’ * Minder vrolijk nieuws: Ted Demme, maker van Blow met Johnny Depp, zijgt neer tijdens een basketbalmatch voor beroemdheden en sterft op 38-jarige leeftijd.

februari

Steven Soderbergh is zich in zijn remake van Lewis Milestones Ocean’s 11, de Rat-Pack-film bij uitstek, zo bewust van het feit dat Clooney, Roberts en Pitt zijn dikke vriendjes zijn dat hij nauwelijks boeit. * Het 52e Internationaal Filmfestival van Berlijn lost het (valse) startschot met Tom Tykwers Heaven. Tot ieders verbazing winnen Hayao Miyazaki’s anime Spirited Away en Paul Greengrass’ Bloody Sunday elk een Gouden Beer. Het 21e Festival van de Animatiefilm opent in Brussel met Rintaro’s variatie op het meesterwerk van Fritz Lang, Metropolis. * Patrick Duynslaegher raadt alle Big-Brother-bewoners (en fans) aan Fukusaku Kinji’s Battle Royale te bekijken, over een afslachtingskoers in neofascistisch Japan. * Ridley Scotts Black Hawk Down is Leni Riefenstahl anno 2002, een infame militaire show met acting zero Josh Hartnett. * Neen, om cinema te vinden die het beste van Hollywood verbindt met een – vies woord – sociaal bewustzijn, moet je bij Michael Mann zijn en zijn magistrale Ali. * Terwijl Martin Scorsese en Christopher Nolan duelleren om de definitieve biopic over Howard Hughes, wint Oliver Stone met Heath Ledger de slag om het epos over Alexander De Grote. * Belg, pardon: Vlaming, Vincent Bal verovert met Minoes Nederland (haro! broeva!). Inmiddels is wereldburger Jan Verheyen in zijn nopjes met zijn nieuwste – kuch – ding: Alias. De film (met de acteurs van Thuis en die van Recht op Recht en ‘een meiske uit Deinze’ van wie ons de naam ontglipt) lokt ruim 50.000 bezoekers in zijn openingsweekend. ‘Als ik zie tegen welke grote kanonnen Alias toch maar mooi standhoudt’, pocht de man die over De Palma en Altman praat als waren het zijn vrienden, ‘bewijst dit nogmaals dat er geen vooroordelen bestaan tegenover Vlaamse films – toch zeker bij het publiek niet.’ De Focus-filmrecensenten feliciteren elkaar opgelucht met hun vooroordeel. * Dat Frank Van Passels sterk gestileerde Villa des Roses geen 50.000 bezoekers haalt, bewijst dat er bij het publiek wel degelijk een vooroordeel bestaat tegenover Vlaamse films. * François Ozons wrede musical Huit femmes, met het kruim van Frankrijks actrices, behaalt 30.000 bezoekers in de eerste speelweek. * Woody Allen heeft zijn eerste miskleun van het jaar: The Curse of the Jade Scorpion. * En tekenfilmlegende Chuck Jones, de vader van Road Runner en de voogd van Bugs Bunny, sterft op 89-jarige leeftijd. Zijn privé-arts kan de laatste woorden niet ontcijferen: ‘Wha… up… Do…?’

maart

Het Filmmuseum programmeert naar aanleiding van het 20e Internationaal Filmfestival van de Fantastische Film van Brussel de hele maand ‘fantastisch’ (wat het overigens dag in dag uit doet). Asia rules en het programma stikt van de oosterse verbeelding. De perverse beeldenstormer Takashi Miike staat in de kijker (maar ook Jess Franco, zo onderstreept cultfilmexpert en Focus-recensent Piet Goethals). Mamoru Oshii, maker van de ultieme anime-klassieker Ghost in the Shell, wordt luid toegejuicht na de voorstelling van zijn sombere live-action-film Avalon. * Ook lichtjes fantastisch is From Hell van de zwarte broers Albert & Allan Hughes, met Johnny Depp in Victoriaans Londen op zoek naar Jack the Ripper. * Miramax, de studio van Bob en Harvey Weinstein (die met Scorsese tot Cannes een neverending tale uitzit rond Gangs of New York), ontslaat 14 % van zijn personeel. * Maart wordt monstermaand als Disneys digitale Monsters Inc. tegelijk verschijnt met het zwaarmoedige Monster’s Ball, waarin Halle Berry aan de zijde van Billy Bob Thornton het scherm stuk acteert (en uit de kleren gaat). * Monsterlijk is ook de oscaruitreiking, zowel door Halle Berry’s hysterisch gedrag (Beste Actrice), als door de bekroning van A Beautiful Mind, zowat de grappigste film van het jaar, en zijn regisseur Ron Howard, zowat de grappigste figuur uit de geschiedenis. Denzel Washington is Beste Acteur, de bijrollen zijn we opzettelijk vergeten. * Inmiddels zit in Parijs Cahiers du cinéma in de problemen en wordt – ramp – de schitterende site gesloten, terwijl Isabelle Adjani haar comeback voorbereidt en met Ozon aan een opvoering van Phèdre werkt. * Maart sluit af in rouw: de 95-jarige Billy Wilder sterft, maar met zijn films heeft hij een double indemnity tegen de vergetelheid. Op dezelfde dag houdt ook acteur-komiek-pianist-componist Dudley Moore (66), best vergeten in 10 (met Bo Derek), het voor bekeken.

april

Op de valreep komt ook nog Altmans magistrale ensemblefilm Gosford Park uit in maart, maar het Filmmuseum zet hem de hele maand april op een verhoogje. * Spielbergs 20e verjaardagseditie van het nog steeds aandoenlijke E.T.: The Extra-Terrestrial is voor ondergetekende een openbaring: Drew Barrymore is in het acteren als peuter nog slechter dan als volwassene. * ‘Een film draaien is zoals seks’, zegt James Woods in een Focus-interview, ‘Voor beleefdheid is er geen plaats.’ En: ‘Waarom zou je je bed delen met een bibliothecaris als je ook een dier kunt krijgen?’ * Dat moet je de Vlaamse boer natuurlijk niet vertellen. * Kevin Reynolds heeft eindelijk nog eens een hitfilm met het zwierige The Count of Monte Cristo, en Mel Gibson combineert propaganda met docu in We Were Soldiers. * In een interview met Jodie Foster vraagt Focus-recensent Ben Van Alboom waarom de actrice-regisseuse enkel een topje draagt in David Finchers domme thriller Panic Room, terwijl de ongelukkige Kidman (die wegens een blessure uitviel) voortdurend in lingerie rondliep. Waarop de suffragette hem een oorvijg geeft en antwoordt: ‘Ik heb er nu spijt van dat ik me heb laten overhalen om dat topje te dragen.’ * Zo ging het dus niet, maar een gerucht is snel gestart. * Ridley Scott werkt met de steeds meer overspannen Russell Crowe aan een nieuw epos, Tripoli. * In Parijs woedt een oorlog tussen Canal+ en moeder Vivendi Universal. De kop van Canal+-baas Pierre Lescure rolt en 1000 personeelsleden komen uit protest op straat. * Hable con Ella is Pedro Almodóvars nieuwste po-mo-melodrama, op een duidelijk bedruktere toon. Veel verder dan dit kan de Spaanse Douglas Sirk met melorecyclage niet gaan. * Over recycleren gesproken: de broers Coen willen de Britse klassieker van Alexander Mackendrick, The Ladykillers, overdoen. * Linda Boreman, beter bekend bij nostalgische verzamelaars van overbehaarde jarenzeventigporno als roedenslikster Linda Lovelace van cultpornofilm Deep Throat, sterft op 53-jarige leeftijd. Neen, niet door verstikking.

mei

Spider-Man opent in de VS en breekt alle records. * Sean Penns nieuwste film I Am Sam, waarin de man zijn contractuele verplichting om één keer een achterlijke te spelen nakomt, stuit op verzet van militaire recruteringsofficieren in de VS die het gebruik van de poster Uncle Sam Needs You getorpedeerd zien. * Iris, over schrijfster Iris Murdoch en haar Alzheimerstrijd, en ook Episode II û Attack of the Clones, het volledig digitale product van George Lucas’ bezigheidstherapie, blijven in dezelfde… sfeer. * Maar niet getreurd: het gekwelde Impostor van Gary Fleder zet het jaar in van Philip K. Dick, de Californische SF-schrijver die binnen een paar maanden de halve wereld tot fan zal krijgen. * Michael Mann en Universal gaan samen Miami Vice naar het grote scherm brengen. * Nicole Kidman is de actrice van het jaar, dat bewijst ook Birthday Girl, eindelijk een goede Britse komedie. * En dan… * Cannes viert de 25e verjaardag van de Caméra d’Or en opent met Hollywood Ending, Woody Allens tweede miskleun van het jaar. En onbegrijpelijk genoeg wordt The Pianist van Roman Polanski bekroond. Niet Gaspar Noë’s Irréversible dus, volgens een verrukte Patrick Duynslaegher een voyage au bout de la nuit in een dwingende structuur. Ook niet David Cronenbergs Spider of Sokoerovs Russian Ark. * Even voor Spider-Man aan de schermen kleeft, komt met Ghost World al een prima, levende versie van een comic uit. * Colin Farrell, acteur in Hart’s War en vooral Minority Report, vindt ‘dat wij, acteurs, te veel geld krijgen, want we hebben niet echt het moeilijkste beroep ter wereld’. * Zijn heengegaan: George Sidney (85) of ‘Mr. MGM Musical’, die films als Show Boat of The Diary of Anne Frank maakte . Maar vooral: Albert Bert, de man die voorgoed komaf maakte met de idee dat film kijken lijden voor intellectuelen was en bioscopen als comfortabele entertainmenthallen ging uitbaten. Zijn multiplex Decascoop in Gent was in 1981 het definitieve startschot voor de Kinepolisgroep.

juni

Rebecca Romijn-Stamos is Brian De Palma’s Femme Fatale, een geslepen dievegge die Antonio Banderas de das omdoet. * Het bijna ultrarealistische Chopper, naar het levensverhaal van de gelijknamige Australische boef Mark Bran- don Read, is beresterk. * In Frankrijk viert Positif, het antwoord op Cahiers du Cinéma, zijn 50e verjaardag. * Bollywood verovert de wereld, zegt men, maar dat is al een decennium lang zo. Toch brengt Baz Luhrmann hommage in Moulin Rouge en haalt Andrew Lloyd Webber inspiratie uit de hindoecinema voor zijn nieuwste show. * Grote Amerikaanse en Britse sterren (Madonna, Antonio Banderas, Woody Harrelson, Bill Pullman, Kathleen Turner, Jude Law, enzovoort) wagen zich aan avontuurtjes op Broadway of elders en krijgen doorgaans minder dan vijf op tien van de critici. * Lilo & Stitch is Disneys terugkeer naar de roots van de tekenfilm. * Spider-Man, de langverwachte adaptatie van Stan Lee’s comic strip, valt behoorlijk tegen, zeker als je beseft hoe Sam Raimi in zijn Darkman de grenzen verlegde. * Darren Aranofsky regisseert voor Warner Bros. wellicht The Fountain, een SF-film met Brad Pitt en Cate Blanchett. * Ecran Total, de jaarlijkse zomerprogrammering in de Brusselse Arenberg, overspant de hele zomer en biedt tal van wonderen uit west en oost. Het Filmmuseum kent na afloop van L’âge d’Or+Filmvondsten beide prijzen toe aan Carlos Reygadas’ Japón, een revelatie van Cannes. * En Lew Wasserman, de laatste der grote Hollywoodbouwers, sterft op 89-jarige leeftijd. Vergezellen hem, respectievelijk naar Hollywood Heaven en Shaolin Paradise: Herman Cohen (76), regisseur van I Was a Teenage Werewolf; en Chang Cheh (79), de kungfufilmer die Bruce Lee en John Woo aan een carrière hielp.

juli

Juli zet in met het droeve nieuws dat John Frankenheimer (72), de regisseur van The Manchurian Candidate, Seconds, Seven Days in May en The French Connection II, is overleden. * Y Tu Mamá También van Alfonso Cuaron en Krampack van Csec Gay zijn twee Hispanische lichtpunten in de zomer. Tot bekend raakt dat Cuaron wellicht de derde Harry Potter zal regisseren. En de hoofdredacteur aan nachtmerries ten prooi valt. * Vivendi-baas Messier moet nu zelf ook opstappen en wordt vervangen door de 64-jarige Jean-René Fourtou, die grote schoonmaak houdt. * Ice Age van Chris Wedge is 20th Century Fox’s antwoord op Dinosaur van Disney. * In Ecran Total speelt Abel Ferrara’s R Xmas, een biologerende studie van innerlijk geweld in het drugsmilieu. * Het is zover: Tom Barman start onder enorme belangstelling van de pers met fotografieleider Renaat Lambeets en een enthousiaste cast & crew de opnamen van zijn film Any Way the Wind Blows, een grootstadfabel in Antwerpen. * Warner Bros. zet de releasedatum vast van The Matrix Reloaded: 15 mei 2003. * FilmFour, de Britse productie- en distributiemaatschappij die dochter is van Channel 4 en onder meer achter het succes van Trainspotting zat, heeft zware problemen en wordt wellicht opgedoekt. * Sterven ook : Rod Steiger (77), de acteur die met In the Heat of the Night wereldfaam verwierf; Disney-animator Ward Kimball (88), die nog aan Snow White had gewerkt en het krekelfiguurtje Jimmy Cricket ontwierp. Edmondo Amati (82), regisseur en producent van onvergetelijke klassiekers als Let Sleeping Corpses Lie en Invasion of the Flesh Hunters.

augustus

Zeer de moeite: Tsai Ming-Liangs What Time Is It There?, Bill Paxtons Frailty, Mark Romaneks One Hour Photo. * Stuart Little 2 is een fijne kinderfilm. Rob Bowmans Reign of Fire een erg onderhoudende drakenfilm. * De majors dumpen hun afval: Domestic Disturbance met John Travolta, of 40 Days & 40 Nights, waarmee Josh Hartnett na Black Hawk Down een tweede nul scoort. Helaas hoort bij het afval ook High Crimes, van de anders zo overtuigende Carl Franklin. * Excuses voor de door ondergetekende als Waal beschouwde Gentenaar Geoffrey Enthoven, die met het volledig Franssprekende Les enfants de l’amour na Le fils de beste Belgische film van het jaar maakte. * L’Auberge espagnole, helemaal digitaal (de trend van het moment), scoort goed bij Erasmus-studenten. Zowat alles scoort goed bij Erasmus-studenten. * Behalve misschien Tom Tykwers Heaven, al was de film gebaseerd op het laatste script van de Poolse meester Krzysztof Kièslowski. * In Locarno, Zwitserland, gaat Das Verlangen van de Duitser Iain Dilthey aan de haal met de Gouden Luipaard. Frida, Julee Taymors biopic over Frida Kahlo, opent het 59e Filmfestival van Venetië, waar Peter Mullans The Magdalene Sisters de Gouden Leeuw krijgt. Het Filmfestival van Deauville bekroont Peter Solletts Raising Victor Vargas, portret van een adolescentenromance in Lower Eastside Manhattan. * Brad Pitt verlaat Darren Aranofsky’s The Fountain en overweegt deelname aan het Ilias-epos Troy. * En toen begonnen ze: de inschrijvingen voor de Focus-Filmfestivaldag! * Sterven ondertussen: Peter Roger Hunt (77), de monteur van Bondfilms als From Russia With Love en Goldfinger. Ted Ashley (80), baas van Warner Brothers Studios van 1969 tot 1980, en ooit beschermheer van Clint Eastwood, Barbara Streisand en Stanley Kubrick.

september

De maand begint met twee grote schokken op de cinefiele Schaal van Groot Verlies: de Britse Katrin Cartlidge ( Naked, Topsy-Turvy, No Man’s Land, From Hell) – de beste actrice ter wereld wier naam u niets zegt – sterft op 42-jarige leeftijd. Als Claire Dolan in de gelijknamige film van Lodge Kerrigan was ze zonder meer geniaal. * Ook Sergei Bodrov Jr. (30), zoon van regisseur Sergei Bodrov Sr., acteur in Brother en regisseur van Sisters, komt om. Samen met 40 mensen van zijn filmploeg, als een lawine het dorp Nizhny Karmadon, waar hij een film opnam, van de kaart veegt. * Het prestigieuze Filmfestival van Toronto trok ooit eigenhandig de Aziatische cinema- boom op gang, en gaat op dat elan verder. Maar Brian De Palma’s Femme Fatale wordt de slotgalafilm, en Niki Caro’s Whale Rider, een Nieuw-Zeelands-Duitse coproductie, krijgt de publieksprijs. Het Filmfestival van New York opent met Alexander Paynes About Schmidt, waarin Jack Nicholson naar verluidt de pannen van het dak acteert. * Van het Amerikaanse front komt in de aanloop naar 11 september gelukkig niet alleen John Woo’s erg zwakke Windtalkers uit. Neen, vier namen waarrond het al een tijdje stil was dagen op met prima werk: Sam Mendes met Road To Perdition, Andrew Niccol met S1m0ne, Kathryn Bigelow met K-19, en Doug Liman met The Bourne Identity. * De film 11’09″01 September 11, in aanwezigheid van zijn 11 cineasten voorgesteld in Cannes, zaait onrust in de VS omdat hij anti-Amerikaans zou zijn. * In het circuit van art houses valt Kiarostami’s Ten op, evenals Nicolas Philiberts docu Etre et avoir. Dorothée van den Berghe doet dat niet met Meisje, haar wat bleke debuut in de Vlaamse film. * Het hoekje om: actrice Kim Hunter (79), die op 9-11 aan een hartaanval sterft en bekend was als Stella in A Streetcar Named Desire en Dr. Zira in drie van de Planet of the Apes-films. Regisseur Jack Lee Thompson (88), maker van de eerste Cape Fear en Guns of Navarone, maar ook sinds lang gezocht wegens zijn aandeel in de laatste twee Planet of the Apes-sequels.

oktober

Eindelijk is het zover: Steven Spielbergs donkere Minority Report strijkt neer en is naast de beste Philip K. Dick-verfilming ooit, ook een instantklassieker van de SF-film. * Signs van M. Night Shyamalan lijkt voor ondergetekende wel een uit de hand gelopen aflevering van The X-Files, al blijft de prent intrigeren. * De catastrofes: DreamWorks’ tekenfilm Spirit: the Stallion of Cimarron, of anderhalf uur braken met Bryan Adams; Red Dragon van Brett Ratner; Austin Powers in Goldmember van Jay Roach. * Art house (in orde van dalende waardering): John Sayles’ Sunshine State; Elia Suleimans Divine Intervention; Nueve Reinas van de Argentijn Fabian Bielinsky, Cathérine Breillats Sex is Comedy. * Het Internationaal Filmfestival van Gent kent een sterke editie met een erg gevarieerd en hoogstaand programma, en een voelbaar grotere publieksgerichtheid. Jacques Dubrulle mag zich van de Focus-filmploeg een gelukkig man noemen. Winnaars: The Man Without a Past van Aki Kaurismäki, David Cronenberg voor zijn hele oeuvre, Spider omwille van Howard Shores muziek, Howard Shore zelf op de World Soundtrack Awards voor The Lord of the Rings. Grote afwezige: Le fils van de broers Dardenne, volgens ondergetekende de beste film uit de Belgische filmgeschiedenis. En Vlaamse films? Science Fiction subverteert zonder het zelf te weten, maar Hop, de eerste, volledig digitaal gedraaide – snurk – film in Vlaanderen doet gewoon niets. Belangrijk: de Focus-Festivaldag is een overdonderend succes. * Oktober is ook de maand van de reprises: Playtime, Malpertuis, The Great Dictator. * België gaat definitief ten onder als unitair filmland als ’the godfather’ van onze moderne cinema, André Delvaux (76), begin oktober sterft. Volgt hem: onafhankelijk distributeur Progrès Films van Grace Winter, dat met Carlos Reygadas’ bejubelde Japón zijn laatste prent uitbrengt. Een klinkend applaus voor de man en het huis die decennialang de illusie koesterden dat er ook iets anders bestond dan Hollywood (of Jan Verheyen). * Besluiten ons ook te verlaten: Richard Harris (72), de Ierse acteur die als A Man Called Horse de wereld innam; André de Toth (89), de Hongaarse regisseur-met-de-ooglap, maker van noirparels als Crime Wave en van de 3D-horrorfilm The House of Wax; Margaret Booth (104), de enige monteuse op aarde die nog kon zeggen dat ze met de peetvader van alle cinema, David Wark Griffith, had gewerkt.

november

Christopher Nolans Insomnia gaat niet zo diep als het Noorse origineel, maar is wel grootse Amerikaanse cinema. Een beetje in contrast daarmee staat Clint Eastwoods Blood Work: op het ritme van een oude knakker die nog lang niet is uitgeteld. Soderberghs Full Frontal telt zichzelf uit, zo hard is de film met zijn navel bezig. * Het Amerikaans vuilstorten gaat door: XXX van Rob Cohen met Asia Argento, of Changing Lanes van Roger Mitchell met Ben Affleck en Samuel L. Jackson. * Op de Europese belt vinden we Istvan Szabó’s Sunshine en Décalage horaire van Danièle Thompson. * De Cannes-oogst is deze maand erg rijk: David Cronenbergs Spider, Michael Moores Bowling for Columbine, Mike Leighs All or Nothing. * Maar daar, kijk! Kassablanka van Guy Lee Thys & Ivan Boeckmans charmeert, tot grote ergernis van velen. * Het Holebi-filmfestival gaat van start in Cinema Zed, Leuven. Het Festival van de Spaanse en Latijns-Amerikaanse film kiest Flagey als zijn stek. * Focus 47 is exclusief gewijd aan de jarige James Bond. Lee Tamahori’s Die Another Day begint zeer sterk, maar vervalt na enige tijd in formules. * De redactie zag het al een tijdje aankomen, maar na de bewuste vertoning werd het de hoofdredacteur te veel. Geen één van de horde kinderen die met hem in de zaal zaten, knikt ja op de vraag: ‘Het was toch veel te lang, niet?’ Harry Potter and The Chamber of Secrets is nog langer en nog slechter dan de eerste, onzaliger nagedachtenis * Gwyneth Paltrows nieuwe Engelse avontuur Possession is niet echt om over naar huis te schrijven, zelfs niet met de pen van een dichter uit de 19e eeuw. * Na een bijzonder productieve twee jaar als executive producer van 7 films van anderen en regisseur, cameraman en monteur van vijf eigen werken (die hij afsluit met het zopas in de VS uitgebrachte, uitstekende Solaris), last Hollywoods nieuwste, baanbrekende god Steven Soderbergh, cinefiel en vakman, een sabbatjaar in. * Kozen de eeuwige jachtvelden: James Coburn (74), de schijnbaar onvergankelijke acteur en oscarwinnaar (voor Paul Schraders Affliction); Karel Reisz (76), in Tsjechië geboren boegbeeld van de Free Cinema, maker van onder meer The French Lieutenant’s Woman. Glenn McQueen, de 41-jarige hoofdanimator bij Pïxar Animation Studios, een van de geestelijke vaders van Woody uit Toy Story en Tiny Boo uit Monsters, Inc. * En dat in de maand van Die Another Day.

december

Pedro Almodóvars Hable con ella wordt de grote overwinnaar op de 15e European Film Awards in het Teatro dell’Opera van Rome. Variety schrijft droogjes dat ‘het gebrek aan chemie’ tussen presentatoren Mel Smith en Asia Argento ‘weinig bijdroeg tot het verkorten van de tweeënhalf uur durende show’. Beste Actrice wordt de verzamelde vrouwelijke cast van Ozons Huit Femmes, Divine Intervention van Elia Suleiman wordt Beste Niet-Europese Film. * Baz Luhrmann regisseert de opera La Bohème in New York en steekt de pop weer in de (p)opera. Variety schrijft laaiend enthousiast: ‘just the thing to take the sting out of the winter chill’. * George Clooneys regiedebuut Confessions of a Dangerous Mind krijgt in Variety ook alle lof: hij zou zijn les goed hebben geleerd bij de broers Coen, bij David Three Kings O. Russell en bij zijn vriend en partner Steven Soderbergh. * Te banaal voor woorden: Joel Zwicks krankzinnig succesrijke My Big Fat Greek Wedding * De art house film van de maand is Aki Kaurismäki’s The Man Without a Past, terwijl ook Every Stewardess Goes to Heaven van de Argentijn Daniel Burman en Les diables van Christophe Ruggia aandacht verdienen. Delphine Gleizes Carnages is ambitieus als film- carrefour van mensen (rondom een arenastier), maar ook zwak gemonteerd tot één langgerekte, nodeloze, vaak ridicule mystificatie. * Na de stress die Harry Potter op de redactie veroorzaakte, wordt met spanning uitgekeken naar The Two Towers, het tweede deel van Peter Jacksons Ring-trilogie en het vervolg op The Fellowship of the Ring. * En naar het nieuwe jaar, natuurlijk, waarin alles gewoon opnieuw kan beginnen.

Door Jo Smets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content