ZOMERSE CINEFILIE. TACHTIG KLASSIEKERS, HERNEMINGEN EN PRIMEURS met een kwaliteitslabel: Dankzij Écran Total 2005 hoeft de cinefiel zich deze zomer geen dag te vervelen.

VAN 15 JUNI TOT 13 september in Cinema Arenberg, Koninginnegalerij 26, 1000 Brussel. Info en tickets: tel. 02 512 80 63 en www.arenberg.be

Écran Total 2005

Er zijn twee mogelijkheden: ofwel ga je ‘naar de cinema’, wat wijst op een consumptie- en entertainmentgericht cultuurpatroon. Ofwel ben je zo’n type dat veeleer ‘een film gaat bekijken’, wat refereert aan een intellectuele en zintuiglijke ervaring. Vooraleer we als bebaarde filmapostel van de oude garde beginnen te klinken, waar we naartoe willen is dit: bij Écran Total krijgen ze vooral filmliefhebbers uit de laatste categorie over de vloer, zij die van cinema meer verlangen dan een hapklare brok popcornpret, zij die film – och here, och god – nog als een mondiale, sociaal relevante kunstvorm beschouwen.

Voor deze, door de commercie steeds meer naar de vrijetijdsmarge gedreven cinefielen, is het de hele zomer lang verzamelen geblazen in de Brusselse Arenberg Cinema. Op het menu van Écran Total staat naar jaarlijkse gewoonte een uiteenlopende selectie van evergreens, reprises, nooit eerder in België uitgebrachte arthouse-films, samengebracht in enkele thematisch geordende filmcycli. Opgeteld zijn dat tachtig films op ongeveer drie maanden tijd, oftewel: genoeg om de heetste periode van het jaar quasi volledig in een lekker koele bioscoopzaal door te brengen. En om er intellectuele en zintuiglijke ervaringen op te doen, natuurlijk.

Aangezien kwaliteit en diversiteit steeds voorop staan bij Écran Total, is het ook dit jaar knap lastig om er uitschieters uit te pikken. Enkele persoonlijke suggesties dan maar? De zevendelige cyclus rond het strak gecomponeerd en emotioneel hypnotiserend werk van Yasujiro Ozu (1903-1963) staat het hoogst op onze prioriteitenlijst. De Japanse vader van de contemplatieve cinema is dé chroniqueur van het naoorlogse Japan en helpt samen met de ‘westerse’ Akira Kurosawa al van in de jaren vijftig de cultuurkloof tussen Oost en West te dichten. Naast zijn ultieme meesterwerk Tokyo Story (1953) worden ook minder bekende titels als Banshun (1949) en Higanbana (1958) vertoond. Nog meer topcinema uit het land van de rijzende zon vind je in de sectie ‘Jupons Nippons’ – met onder meer een gloednieuwe kopij van Hiroshi Teshigara’s bezwerend, erotisch psycho-drama Woman in the Dunes (1962) – en in de reguliere reeks ‘klassiekers’, waar Kurosawa’s bedrieglijke moraliteit Rashomon (1950) staat geprogrammeerd in een volledig gerestaureerde kopij.

Staan ook met stip genoteerd in onze agenda: de cycli rond Rainer Werner Fassbinder (negen absolute meesterwerken) en Joseph L. Mankievicz (zes films), de vierdelige reeks documentaires, de keuze van Tom Barman (vergeet hier The Servant van Joseph Losey niet!) en een duo W.C. Fields-komedies.

Uiteraard komen ook weer heel wat recente films aan bod. Daarbij is het alvast uitkijken naar nooit in België gereleaste festivalfavorieten als Hou Hsiao-Hsiens Café Lumière, Katsuhito Ishii’s The Taste of Tea en Hong Sang-soo’s Woman is the Future of Man, terwijl we in de sectie ‘Hernemingen’ nu al de wraakparabel Old Boy van Park Chan-wook, het realistisch-mystieke drama Père et fils van de Russische meester Alexander Sokurov en de volgens ons fel onderschatte dramedy The Life Aquatic van Wes Anderson hebben aangekruist.

Zij die deze zomer intellectuele en zintuiglijke filmervaringen wensen op te doen, groeten u. Dave Mestdach

Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content