van 27 juni tot 4 september in de Arenberg-Galerie
Het zomerfestival Ecran Total in de Brusselse Arenberg-Galeries volgt al jaren een interessante middenweg tussen het klassieke filmfestival en een geïntensifieerde kwaliteitsprogrammatie. Elke film wordt doorgaans verschillende keren vertoond, de titels met meer publiekspotentieel tot een tweetal weken toe. Sommige films worden speciaal voor de gelegenheid uitgebracht. Na afloop van hun vertoning op Ecran Total zijn ze mogelijk nog op andere plaatsen in België te zien, maar de kans is reëel dat ze in de lokale bioscoop nog amper aan bod zullen komen.
Vaak lijkt de selectie bij Ecran Total op een voetnoot bij de films van het voorbije seizoen. Wie Edward Yangs Yi Yi heeft gezien, zal wellicht nieuwsgierig uitkijken naar A Brighter Summer Day (1991), dat als een van zijn beste werken geldt en waarin de cineast een panoramisch beeld tekent van mensen in een wereld van omwenteling (het verhaal vangt aan bij het uitbreken van de burgeroorlog in 1949; duizenden Chinezen verlaten het vasteland en trekken naar Taiwan).
Eveneens ongewoon van lengte, maar even magistraal is de Japanse film Eureka van Shinji Aoyama over de traumatische nawerking van een moorddadige buskaping op drie overlevenden. Verder de jongste Iraanse lichting: Djomeh van Hassan Yektapanah over de moeizame integratie van Afghaanse vluchtelingen in het Iraanse leven en The Day I Became a Woman van Marzieh Meshkine, echtgenote van Mohsen Makhmalbaf, over de onderdrukking van de Iraanse vrouw – van de wieg tot het graf.
Een man en een vrouw kregen voor hun verdiensten een kleine cyclus: de gouden leeuwwinnaar Jafar Panahi en ook Charlotte Rampling, naar aanleiding van haar opgemerkte verschijning in François Ozons Sous le sable. Even verder een portret van een groot man die twee jaar geleden overleed: Stanley Kubrick. A Life in Pictures, monumentale documentaire gemaakt door Kubricks Duitse zwager Jan Harlan.
Ecran Total brengt in samenwerking met vier welzijnsorganisaties, een eigenzinnige reeks films bijeen rond geestelijke gezondheid (onder de noemer ‘petits désordres intérieurs’). Daarin films als Virgin Suicides van Sofia Coppola, Urgences van fotograaf-cineast Raymond Depardon en Samia van Philippe Faucon. Er is dit jaar ook een Edgar Allan Poe Nacht met Roger-Cormanfilms en een reeks films in de marge: ‘genres d’à côté’, waaronder L’homme blessé, een vroege film van Patrice Chéreau ( Intimacy). Voorts zijn er de kinderfilms, klassiekers uit alle windstreken en een handvol reprises van films die volgens de samenstellers een tweede kans verdienen. Erik Martens
* Niets zo verfrissend tijdens een zwoele zomeravond als een filmpje meepikken in openlucht. Dat kan in het Filmmuseum in Antwerpen dat in de maanden juli en augustus alle films vertoont op de binnenkoer van het Paleis (bij regen gaan de voorstellingen gewoon in de zaal door). Voor die zomerse gelegenheid werd ook aangepast geprogrammeerd: op zondag Pop & Rock-films; maandag Great Thrills; dinsdag City Scapes; woensdag Wong Kar-wai; donderdag Film & Fashion; vrijdag Comedy Classics; zaterdag Horror Classics. Info: Tel. 03-233 85 71. http://www.antwerpen.be/cvb * In het Jubelpark in Brussel is er dan weer op elke vrijdag- en zaterdagavond tussen 29 juni en 25 augustus De Douwe-Egberts Drive-In. In Amerikaanse retrosfeer kunt u vanuit de wagen kijken naar een spektakelfilm op het reusachtige doek onder de sterrenhemel, terwijl het geluid via de 97.7 Mhz-frequentie uit uw autoradio knalt. Het eerste weekend staan de non-stopactiekanjers Mission Impossible 2 van John Woo en Gone in 60 Seconds van Dominic Sena op het programma. Fasten your seatbelts! Info: Tel. 0900-20 700. www.dedi.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier