DOOMSDAY *

RHONA MITRA in 'DOOMSDAY'. Actie in de toekomstige tijd.

Dinsdag 17/5, 20.45 – 2BE. Neil Marshall met Rhona Mitra, Malcolm McDowell, Bob Hoskins. GB-VS 2008.

De postapocalyptische genre-films van de jaren 80, voilà de guilty pleasures en kiemen van de cinema van Neil Marshall. De regisseur mag fier zwaaien met de vakbladquote ‘een van de meest opwindende genrefilmmakers op de Britse scène sinds jaren’ – wat hij trouwens met veel roekeloze flair toont in de futuristische actiefilm Doomsday.

Marshall kreeg de filmmicrobe te pakken toen hij als knaap Raiders of the Lost Ark zag. Met Super 8-camera begon hij zijn eigen Indiana Jones en Alien-films te draaien. De Britse Spielberg of nieuwe Ridley Scott zou hij niet worden, wel de koning van de Britse horror dankzij de weerwolffilm Dog Soldiers en de spelonken-terreur uit The Descent.

Die stempel van horroraficionado stamt uit zijn tienertijd in het videotijdperk. Van zombiefilms als I Spit on Your Grave tot Joe Dante’s The Howling: vooral de combinatie van gore, terreur en dreigende barbaarse actie à la Mad Max of Conan kon Marshall bekoren, net als – mét stip – de westernderi-vaten van John Carpenter.

De invloed van Carpenters Escape from New York en de uitzinnige Mad Max-reeks is merkbaar in het in Zuid-Afrika opgenomen Doomsday. Dé inspiratie voor deze woeste brok exploitatie was echter No Blade of Grass, een vergeten Britse horrorfilm uit 1970 over een familie die tracht te overleven in een door een virus verdoemd Engeland.

In Doomsday staat anno 2033 door een dodelijke plaag het hele noorden van Groot-Brittannië onder quarantaine en is het land tot een vrijstaat vol kannibalistische punks en retroridders verworden. In die hel gaat een eliteteam met actiebabe Rhona Mitra op zoek naar een antistof. Wat volgt, is een postapocalyptische actiemutant met vrolijke, gore en razende achtervolgingen, maar dan zonder de dreigende impact van zijn voorbeelden.

Met het stijlvolle Romeinse actieavontuur Centurion bevestigde Marshall zijn recyclagetalent. Intussen broedt de regisseur op verschillende projecten, al produceert hij eerst The Haunted, het regiedebuut van zijn vrouw Axelle Carolyn, een Belgische actrice en journaliste die lovende kritiek kreeg voor haar boek It Lives Again! Horror Movies in the New Millennium.

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content