DOCKLAND: STROOM VAN TALENT

FRED BERVOETS studeerde en doceerde aan de Antwerpse Academie , 'óók als hij 's nachts met zijn studenten op café had gezeten'.

Dinsdag 10/12, 21.10 – Canvas

Wat hebben Vincent van Gogh, Panamarenko, Daan en de Antwerpse Zes gemeen? Ze liepen allemaal school aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. Canvas viert de 350e (!) verjaardag van dit instituut met een tweeluik – deel twee volgt volgende week dinsdag.

‘Net toen ik bij een brainstorm bij Canvas opperde om een programma te maken over de dertigste verjaardag van de Antwerpse Zes, die modeontwerpers die begin jaren tachtig afstudeerden, vernamen we dat de Academie onlangs een documentaire had gesuggereerd naar aanleiding van haar nakende 350e verjaardag’, zegt eindredactrice Sigrid Gevaerts. ‘Een voorstel waar we uiteraard niet nee op zegden. We schreven elke kunstenaar aan die we graag in de documentaire wilden en vrijwel allemaal hebben ze enthousiast gereageerd.’

Jullie hebben zelfs de teruggetreden Panamarenko aan de praat gekregen.

SIGRID GEVAERTS: Ja, blijkbaar slaat hij heel wat uitnodigingen af. Ik denk dat het een verschil maakte dat kunstenaars hier als getuigen aan het woord komen, dat ze nu eens niet uitleg moeten geven bij hun werk, maar dat ze gewoon herinneringen mochten ophalen. Luc Tuymans maakte een hele dag voor ons vrij. Jan Fabre een uur, maar een uur dat hij helemaal vol praatte met prachtige verhalen.

Ongetwijfeld, maar hoe historisch correct zijn de verhalen van iemand met de fantasie van bijvoorbeeld Fabre?

GEVAERTS: De historische feiten moeten uiteraard kloppen, dus die laten we vertellen door historicus Jan Lampo. De verhalen die de kunstenaars vertellen, behoren tot orale geschiedenis. Zij herbeleven hun studententijd aan de Academie. Dat gaat dus over emoties, over gevoel. Als Fabre bijvoorbeeld vertelt dat de tekenlessen voor hem een passe-partout waren om meisjes mee te nemen naar zijn kot, om ze daar te tekenen, wie zijn wij dan om dat niet te geloven?

Fred Bervoets, die er niet alleen leerling maar ook leraar was, mocht niet ontbreken?

GEVAERTS: Absoluut. Dat ondervonden we al toen we latere lichtingen studenten interviewden: Peter Weidenbaum, Cindy Wright, Kati Heck… Allemaal hadden ze warme herinneringen aan de passie waarmee Bervoets lesgaf. En aan zijn plichtsbesef. Na een nacht met de studenten op café stond Bervoets de volgende ochtend, desnoods met een houten kop, weer voor de klas. Terwijl de studenten nog in hun nest lagen.

Zijn er ook artiesten die zich afzetten tegen de opleiding die ze in Antwerpen hebben gekregen?

GEVAERTS: Elke kunstenaar heeft zo zijn pro’s en contra’s over de Academie. De oudere generaties klaagden over de bedenkelijke kwaliteit van sommige leerkrachten vroeger. Van de Antwerpse Zes vernam ik dan weer dat studenten vandaag veel harder moeten werken. Vroeger was er meer tijd om te spelen en te ontdekken. De modestudenten zaten toen nog in hetzelfde gebouw, waardoor ze studiegenoten uit andere disciplines konden ontmoeten.

De Antwerpse Zes – Dirk Bikkembergs, Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Dries Van Noten, Dirk Van Saene en Marina Yee – zijn nauwelijks samen op een foto te krijgen. Hoe hebben jullie ze allemaal in jullie documentaire gekregen?

GEVAERTS: Onze producent Bart De Poot had roze champagne beloofd indien dat zou lukken – bij mijn weten zaten ze nog nooit alle zes in eenzelfde documentaire. Toen ze vorig jaar voltallig in de jury van de Modeacademie zetelden, hadden we er al vijf geïnterviewd. Toen de zesde ontwerper op dat moment zag hoe de cameraploeg zonder te storen, fly-on-the-wall, te werk ging, hebben we ook ons laatste ja-woord gekregen. Er heeft dus roze champagne gevloeid.

(H.V.G.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content