Dichter bij de dichter – Een Belgische schilder die uit het moderne China terugkomt, maakt een beeldverhaal over een Duitse dichter in het Parijs van een eeuw geleden.
Gerolf Van de Perre
Atlas, 182 blz., euro22,5
Als één auteur de Vlaamse strip het laatste decennium wel erg ver heeft opgerekt, dan wel kunstschilder Gerolf Van de Perre, die het beeldverhaal opzocht omdat hij graag narratiever wilde werken. Met elk boek, van het bekroonde Steenstof over Huishulp tot Het graf van de keizer, verwerkte hij zijn indrukken over de Chinese samenleving zoals hij die als expat in Peking had ervaren weer op een andere grafische manier. Steeds was het resultaat veel picturaler en doordachter dan de stripwereld gewend was.
Dichter in de massa betekent een verrassende wending in zijn oeuvre, want het boek speelt zich niet af in China, maar in het Parijs van de vroege 20e eeuw, waar een van de bekendste Duitse dichters, Rainer Maria Rilke, toen verbleef. Van de Perre verwerkte fragmenten uit de enige roman van Rilke tot een beeldverhaal, waarin hij veel meer dan in vorige boeken plaatsmaakt voor zijn schilderingen. Bijna elke afbeelding beslaat een hele pagina en onderaan loopt in enkele lijnen de semi-autobiografische tekst van Rilke, over zijn moeilijke aanpassing aan de grote stad, het conflict tussen massa en individu en zijn herinneringen aan de dood.
De grotere ruimte voor de beelden is begrijpelijk. Zo komt Van de Perres grafische werk veel beter tot zijn recht. Omdat de beelden door de tekst worden samengehouden, hoeven ze ook niet narratief op elkaar te volgen en kan Van de Perre zich veel gevarieerdere schilderijen en stijlen permitteren. De ene schildering is duidelijk op een oude foto gebaseerd, terwijl de andere verwijst naar een meester uit de schilderkunst, van Paul Cézanne tot Johannes Vermeer. Op die manier eigent Van de Perre zich Rilkes boek helemaal toe. Hij selecteert alleen de passages die hem voor zijn bewerking interesseren en ook al wordt de tekst daardoor nog fragmentarischer dan hij al was, Van de Perre kan er wel zijn schildersei in kwijt. Hij geeft een vloeiendere stripvertelling op voor de min of meer losse impressies van Rilke, waarin hij een echo ziet van zijn eigen ontheemde gevoel in Peking.
Dichter in de massa is een boek geworden dat zich uitstekend leent tot heen en weer bladeren, omdat zowel tekst als illustratie diepte bezit. De in- en uitleiding verklaren wat Van de Perre in Rilkes tekst gezien heeft, maar wat ons betreft mocht de auteur zijn werk meer voor zichzelf laten spreken
Gert Meesters
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier