Deliver Us

De premisse van Deliver Us lijkt op die van Malin-Sarah Gozins Clan (2012), waarin vijf zussen de perfecte moord op een klootzak plannen. In het geval van deze Deense thrillerserie – oorspronkelijke titel: Fred til lands – gaat het om vijf dorpsgenoten die het op de plaatselijke psychopaat Mike hebben gemunt, een twintiger die hun woonplaats terroriseert en de vijf in het bijzonder naar het leven staat. Mike moet eraan, maar hoe? En wat gebeurt er als je God gaat spelen?

Niet is zwart-wit in Ebberup, een Deens slaapstadje waar iedereen rookt en niemand bijster gelukkig is. De voornaamste werkgever is een grote kippenkwekerij – de kippen vormen een mooie metafoor voor de wurgende uitzichtloosheid – en de plaats om je te bezatten is een aftandse kantine waar de tijd op een slecht gekozen moment is blijven stilstaan. Ook de scherprechters van Mike zijn niet onbesproken, maar de jonge nozem wordt in de eerste afleveringen met zoveel overtuiging als een monster neergezet dat je onwillekeurig voor hun onzalige plan gaat supporteren. Mike slaat een jongen van twaalf tot twee keer toe in elkaar, drukt zijn sigarettenpeuken uit op de buik van de kroegbaas, versiert een voorgevel met het woord ‘PEDOFIEL’ en overrijdt kippen wanneer hij zich verveelt. Niks waar ze in Tildonk van opkijken, kortom, maar als oppassende burger voel je de machteloze woede binnen de kortste keren tot in je tenen.

En toch is niet Mike de grootste booswicht, wel de makers. Zodra ze je op de hand van het vijftal hebben, gaan ze namelijk op Mikes menselijkheid focussen, uitleggen hoe hij geworden is tot wat hij is, zelfs een vermoeden van tederheid doorlaten. En dan zit je daar mooi in de sofa, jij die op grond van een verhaaltje net al je schone principes hebt losgelaten ten voordele van een ordinair potje mob justice. Op dat moment lachen Christian Torpe en Marie Østerbye (zie ook hun succesreeks Rita op Netflix) in hun vuistje en vervelt Deliver Us van nordic noir tot een genuanceerde, ongemakkelijke dramareeks waarin met sardonisch genoegen onze kijk op goed en kwaad onder de loep wordt genomen. De scène waarin de vijf wrekers gaan ‘oefenen’ op een terminaal zieke vrouw om te zien of ze het in zich hebben om iemand te vermoorden, schrijven we alvast bij in het pantheon van 2020.

Vanaf maandag 10/2, Play

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content