RAYMOND DEPARDON

FR. 1994. 14.30 – NED 3

DÉLITS FLAGRANTS

De bekende Franse Magnum-fotograaf en documentairemaker Raymond Depardon moest zeven jaar met de Franse overheid onderhandelen alvorens hij de toelating kreeg – een primeur – om in de ondergrondse verhoorkamers van het Parijse Paleis van Justitie te mogen filmen. Verdachten die in de lichtstad op heterdaad betrapt zijn bij diefstal of mishandeling worden daar door een substituut van de procureur ondervraagd. Na dat gesprek beslist die magistraat of de verdachte onmiddellijk voor de rechter komt of vrijgelaten wordt. In de drie maanden dat Depardon mocht filmen, observeerde hij bijna meer dan honderd gevallen, van wie hij er veertien voor de film geselecteerd heeft. Die getuigenissen in de kale vertrekken worden door Depardon objectief geregistreerd met de hulp van lange statische opnamen. Op die manier legt hij de klemtoon op de woorden, de taal en de lichaamstaal van zowel de magistraat als de verdachte. Het resultaat is een tegelijk fascinerend en onderhoudend cinéma direct-document, een tragikomedie over de menselijke verhoudingen en gedragingen, waarin de centrale grijze verhoorkamer vaak een absurd theater van leugens en waarheden wordt. Depardon onthoudt zich van elke commentaar, al liet hij zich in interviews ontvallen dat de Franse justitie voor hem een instituut is dat nog volgens de joods-christelijke cultuur van bekentenis en schuld functioneert en dat weinig of geen rekening houdt met de psychologische situatie van de mensen.

Ghosts of Mars * John Carpenter, VS 2001. Een koloniale gevangenispost op de rode planeet anno 2176 krijgt af te rekenen met duistere krachten en kannibalistische zombies. Gelukkig zijn er gangsta-rapper Ice Cube en Pam Grier om verder onheil te voorkomen in deze retro-pulpactiefilm vol metal, B-dialogen en referenties naar Carpenters eigen werk, van Assault on Precinct 13 tot The Thing (22.40 – VT 4) 8 MM * Joel Schumacher, VS 1999. Seven-scenarist Andrew Kevin Walker schreef deze duistere wraakthriller die aftrapt met een in een kluis van een magnaat ontdekte snuff movie. Nicolas Cage, op zoek naar de Jim Jarmusch van de porno, loopt verloren rond in deze brutale en moraliserende kijk achter de schermen van de porno-industrie (23.45 – EEN) Prime Cut ** Michael Ritchie, VS 1972. Cartooneske, satirische gangsterthriller annex sprookjesfantasie met Lee Marvin en Gene Hackman. Een typische relikwie van Hollywood-popart. (1.10 – BBC 1)

Luc Joris

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content