
De tussenstand
We mogen het ook eens gewoon uit nieuwsgierigheid vragen: wat zijn de professionele voornemens en culturele suggesties van illustratrice en stop-motionanimator Zahra Eljadid?
Zahra Eljadid: Met mijn zelfstandige kunstenaarschap en sociaal-culturele werk bij Voem en Scum Studios is elke week momenteel goed gevuld, én in balans. Het is fijn om in zo’n educatief project mensen iets te leren over stop-motionanimatie: hoe je storyboards en flipbooks maakt of personages en decors bouwt. Vorig jaar heb ik met mijn zus (spoken-wordartieste en schrijfster Hind Eljadid, nvdr.) het boek Kruimeldief uitgebracht – dat wordt in 2023 trouwens een theaterstuk. Dit jaar buigen we ons over een gezamenlijke graphic novel. Ja, ik doe álles graag met mijn zus. (lacht) Ik werk ook mee aan De aftocht, de slotshow van het Paul van Ostaijen-jaar op 22 februari in het Antwerpse Atheneum. Men heeft mij daar vorig jaar voor gevraagd, toevallig kort nadat ik in bibliotheek Permeke naar een expo over hem was geweest. Op school leer je de geschiedenis aan de hand van chronologie, maar de gruwel en het leed van de Eerste Wereldoorlog heb ik pas echt gevoeld door de woorden die hij toen als dichter en schrijver heeft neergeschreven.

Als je over één expo lovend was, dan is er misschien nog wel eentje?
Eljadid: Ik kijk ernaar uit om in het Gentse Industriemuseum naar Vensters te gaan, over de Georgische textielkunstenares Elene Pipia. In plaats van met verf en penseel schildert ze als het ware met stukjes stof. De kleuren daarvan leiden haar bij het uitwerken van de taferelen en composities.
Strips en graphic novels worden hier maar zelden getipt. Kun jij het quotum wat opkrikken?
Eljadid: Zeker, want beeldverhalen lees ik nog het meest. De strips van Urbanus ken ik van de eerste tot de laatste. Ik hou ook van wat AfterShock Comics uitgeeft – de horrorreeks I Breathed a Body bijvoorbeeld – en van de Spaanse noirachtige serie Blacksad, over een detective met het hoofd van een kat. Humor, sciencefiction, postapocalyptische verhaallijnen: dat is helemaal mijn ding. Onlangs bracht iemand mij op het spoor van Hozaifah Horieah, een Syrische tekenaar en illustrator die dit jaar een eerste comic uitbrengt. Zijn stijl is heel rauw maar toch kleurrijk, zoals je in muziek droevige lyrics in een opzwepend deuntje kunt hebben. Lezen is voor mij heel belangrijk om cultuur binnen te halen, maar luisteren toch ook.

Vertel.
Eljadid: Ik ben vooral fan van rap, omdat ik me daarin herken en het vaak gaat over dingen waarmee iemand in het dagelijkse leven worstelt. Het koppel Mel Ross en Sem Phi en OG’s zoals Eminem zijn favorieten, maar ook sommige lokale rappers. Antwerpenaar AkB, oftewel AngelKingBoss, schrijft over opgroeien en naar boven klimmen in het leven, van de bodem naar de top, zeg maar. Spitler – zijn echte naam is Younes van den Broeck – is niet alleen rapper maar ook een beeldend kunstenaar en schrijver die maatschappijkritiek én humor in zijn werk stopt.






Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier