PANORAMISCHE POPCARRIÈRES

De omwenteling begon met Robbie Williams in 2002, en bereikte een jaar geleden een voorlopig hoogtepunt met de deal die Madonna met concertpromotor Live Nation beklonk. Maar in 2008 sijpelden de zogenaamde 360°-contracten langzaam maar zeker door tot in de onderste geledingen van de muziekindustrie. Bij zo’n allesomvattende overeenkomst verbindt een bedrijf – meestal toch een platenlabel – er zich toe niet alleen de cd’s van een artiest uit te brengen, maar ook tournees op te zetten, sponsordeals af te sluiten en merchandise aan de man te brengen. In eigen land was zangeres Sandrine de eerste klinkende naam om een full circle deal te ondertekenen. Op het eerste gezicht leiden dergelijke contracten tot een win-winsituatie: het label moet zijn investering niet enkel terugwinnen uit de – tanende – cd-verkoop, en de artiest loopt niet langer het risico te worden gedumpt als hitsucces uitblijft zolang er maar T-shirts worden verkocht, om maar iets te zeggen. Alleen: wie koopt T-shirts? Juist, onvoorwaardelijke fans. Of het 360°-model dus werkelijk tot minder eendagssucces, en meer langetermijncarrières zal leiden, blijft voorlopig koffiedik kijken. (K.B.)

MERK ZKT. BANDZKT. CASH

Waar is de tijd dat muzikanten nog op hun cd-verkoop rekenden om er brood en beleg mee te kunnen kopen? Wat doe je als je platenfirma zelfs de duiten voor een tournee – jarenlang hét middel om de dalende platenomzet mee te counteren – niet meer op tafel gooit? Of erger nog: jou buiten kegelt? Simpel: je vraagt een keten van sportwinkels om een voorschot, verdeelt de daarmee opgenomen cd eerst uitsluitend via haar filialen, en stopt bij elk album een kortingsbon. Zo deed het Britse groepje The Paddingtons het toch. Of je verdient wat bij door onderweg limited edition-singles of unieke concertposters te verkopen, zoals The White Stripes. Omgekeerd gaan bedrijven ook zelf op zoek naar muzikanten om er hun imago mee te ondersteunen. Het rummerk Havana Club betaalde bijvoorbeeld de studiotijd en de concertenreeks van de Molenbeekse zanger Marka. En kunnen ook de gevestigde namen hun spaarrekening nog extra spijzen als ze hun muziek níét aan een lucratieve reclamespot uitlenen? Wel ja: goedbetaalde privéconcerten voor ondernemingen of politieke partijen bleken voorNovastar en Axelle Red al een aardig alternatief. Om van Dubai als het nieuwe Las Vegas nog maar te zwijgen! (K.B.)

Brooklyn boven!

Naast de aanhoudende retrobeweging in de R&B – na Amy Winehouse grepen ook Duffy, Adele, Little Jackie, Sharleen Spiteri, Gabriella Cilmi en in eigen land Lady Linn terug naar de sound van Stax en Motown – was er dit jaar nóg een trend waar niet naast te watchen viel: de onophoudelijke reeks psychedelische of alleszins exotisch klinkende groepen die vanuit Brooklyn, New York op onze kusten aanspoelde. Die nieuwe stroming woelde al een tijdje in de plaatselijke underground, maar nadat groepen als Yeasayer en Dirty Projectors vorig jaar de weg naar de mainstream hadden gewezen, wisten met name Vampire Weekend en MGMT dit jaar stormenderhand de harten van het grote publiek te veroveren. En het zal wel geen toeval zijn dat ook TV On The Radio, Grizzly Bear, Au Revoir Simone en Santogold hun standplaats in Brooklyn hebben. Schrijf maar op: Londen, Toronto, Glasgow en Neerpelt hebben definitief afgedaan, tegenwoordig is Brooklyn het epicentrum van de rockmuziek. Zullen volgens Zij Die Het Kunnen Weten volgend jaar in een wolk van verdachte samenstelling vanuit Brooklyn naar Europa overwaaien: Amazing Baby, Picture Picture en Apes & Androids. Zeg niet dat we u niet gewaarschuwd hebben! (V.B.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content