De sporen van The Underground Railroad
Regisseur Barry Jenkins heeft wellicht even gevloekt toen in 2016 de tv-reeks Underground uitkwam, die ook de Underground Railroad als onderwerp had. Voor zijn indringende portret van de slavernij had hij echter andere voorbeelden in gedachten.
Roots (1977)
De legendarische miniserie uit 1977 was niet alleen Jenkins’ vroegste herinnering aan slaven op het scherm, maar ook die van heel Amerika: maar liefst 140 miljoen kijkers (op een bevolking van toen 220 miljoen Amerikanen) stemden er op 30 januari 1977 af op de finale. Roots werd de standaard voor de weergave van die tijd en de slavernij, meent Jenkins.
Solomon Northup’s Odyssey (1984)
Dertien jaar nadat hij met Shaft de blaxploitationfilm heeft uitgevonden, verfilmt fotograaf, activist en occasioneel regisseur Gordon Parks als eerste de memoires van Solomon Northup (gespeeld door Avery Brooks, kapitein Benjamin Sisko uit Star Trek: Deep Space Nine). Jenkins heeft de tv-film – later heruitgebracht als Half Slave, Half Free – pas recent ontdekt. Geen erg realistische weergave van slaverij, maar voor Jenkins is de film belangrijk, alleen al omdat Steve McQueen later met het verhaal zijn eigen ding kon doen.
12 Years a Slave (2013)
Zesendertig jaar na Roots zet de Britse regisseur Steve McQueen een nieuwe standaard voor de weergave van de geïnstitutionaliseerde horror die wel altijd een smet op het blazoen van de VS zal blijven, opnieuw met het verhaal van Solomon Northup. Die brutale eerlijkheid was broodnodig, aldus Jenkins, om nu een stap verder te gaan door aan dat historische gegeven fantasy- en thrillerelementen toe te voegen, zoals in The Underground Railroad. Hoewel hij op dat vlak liever naar de invloed van regisseurs als P.T. Anderson en Wong Kar-Wai verwijst, kun je in de beeldenpracht van de reeks ook de invloed van McQueen ontwaren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier