De combinatie Hollywood en geschreven pers zorgde al vaak voor headlines. Vijftien klassieke journalistenfilms.
The Front Page Lewis Milestone, 1931
De grootste aller journalistenkomedies is deze verfilming van Ben Hechts en Charles MacArthurs gelijknamige Broadwayhit, over het cynische, exuberante en bovenal sensatiegeile krantenwereldje van Chicago. In 1940 nog eens met verve overgedaan door Howard Hawks onder de titel His Girl Friday, toen met Cary Grant en Rosalind Russell in de hoofdrollen.
Call Northside 777 Henry Hathaway, 1948
In deze semidocumentaire naoorlogse thriller speelt James Stewart een gelooide reporter uit Chicago die een tien jaar oude moordzaak op een flik heropent, maar daarbij op heel wat tegenkanting botst. Journalistiek als queeste om gerechtigheid, gebaseerd op de waargebeurde Majczekaffaire.
Ace in the Hole Billy Wilder, 1951
Een gewetenloze sterreporter wordt naar New Mexico gedegradeerd, maar meent zijn carrière te kunnen rebooten door een lokale tragedie maximaal te exploiteren. Een mi-santropisch, indertijd controversieel meesterwerk van Billy Wilder over de ratten van de riooljournalistiek, met Kirk Douglas als de nietsontziende sensatiezoeker.
Deadline – U.S.A. Richard Brooks, 1952
Humphrey Bogart is een scrupuleuze redacteur die twee missies tot een goed einde hoopt te brengen: zijn noodlijdende krant redden uit de klauwen van een sensatiegeile rivaal én een onaantastbare gangsterbaas ontmaskeren. Een intelligent en retorisch misdaaddrama tegen de achtergrond van het McCarthy-tijdperk.
Sweet Smell of Success Alexander Mackendrick, 1957
Burt Lancaster en Tony Curtis schitteren onder de koele neonlichten van Times Square, respectievelijk als de megalomane columnist J.J. Hunsecker en diens aalgladde acoliet Sidney Falco. Een bijtende noir-satire op de perfide machinaties van de vierde macht, geschreven door Ernest Lehman en Clifford Odets in een regie van de Britse Ealingveteraan Alexander Mackendrick.
Shock Corridor Sam Fuller, 1963
Een journalist laat zich vrijwillig in een psychiatrische instelling opsluiten in de hoop er een moordzaak op te lossen en aldus de Pulitzer Prize te winnen. Tot de waanzin ook bij hem toeslaat en hij wordt geconfronteerd met Koude Oorlogkoorts, nucleaire paranoia en zwarte Ku-Klux-Klanleden. Een superbe, politiek allegorische B-thriller van ex-reporter en tough guy-regisseur Sam Fuller.
Professione: reporter (The Passenger) Michelangelo Antonioni, 1975
Een uitgebluste oorlogscorrespondent (Jack Nicholson), die tevergeefs op zoek is naar de oorlog die hij moet verslaan en de zin van het leven, besluit de identiteit van een dode wapenhandelaar aan te nemen. Een existentieel mysteriedrama over het onvermogen om onszelf, ons lot en onze geschiedenis te doorgronden.
All the President’s Men Alan J. Pakula, 1976
De moeder aller persthrillers reconstrueert het onderzoek van The Washington Post-reporters Bob Woodward (Robert Redford) en Carl Bernstein (Dustin Hoffman) naar het Watergateschandaal, dat in 1974 in het aftreden van president Nixon resulteerde. Een eerbetoon aan journalistieke integriteit, verpakt als een noir-achtige complotthriller.
Absence of Malice Sydney Pollack, 1981
Een progressieve journaliste (Sally Field) wordt door een perfide procureur misleid tijdens een onderzoek naar de moord op een vakbondsleider en wijst een simpele winkelier (Paul Newman) als schuldige aan. Een politiek gechargeerde meditatie over de uitwassen van de onderzoeksjournalistiek, naar een scenario van de Pulitzer Prize-winnende reporter Kurt Luedtke.
Defence of the Realm David Drury, 1985
Een gedreven tabloidreporter (Gabriel Byrne) ontmaskert een Brits parlementslid als KGB-spion, maar leert algauw dat zowel het Amerikaanse leger als zijn eigen krant bij een doofpot-operatie betrokken zijn. Een Britse complotthriller over de paranoia ten tijde van Ronald Reagan en Margaret Thatcher.
Salvador Oliver Stone, 1986
Een Amerikaanse fotojournalist (James Woods) trekt richting El Salvador om er de militaire coup en de moord op aartsbisschop Romero te verslaan, maar wordt verplicht tussen het regime en de guerrillero’s te balanceren. Oliver Stone onderzoekt het mijnenveld tussen journalistiek, ethiek en politiek, naar de memoires van Rick Boyle.
Cry Freedom Richard Attenborough, 1987
Biopic over de Zuid-Afrikaanse journalist Donald Woods (Kevin Kline) die gedwongen wordt het land te verlaten wanneer hij de waarheid omtrent de dood van zijn vriend – de zwarte activist Steve Biko (Denzel Washington) – dreigt te achterhalen. Een hollywoodiaanse aanklacht tegen het apartheids-regime.
Fear and Loathing in Las Vegas Terry Gilliam, 1998
New Journalism-adept en opperjunkie Raoul Duke (Johnny Depp) wordt door zijn magazine naar Las Vegas gestuurd om een motorrace te verslaan, maar belandt algauw op de sluipwegen van de Amerikaanse Droom. Een psychedelische trip naar het boek van de legendarische Gonzojournalist Hunter S. Thompson.
Shattered Glass Billy Ray, 2003
Billy Ray brengt het op feiten gebaseerde verhaal van de jonge Washington D.C.-journalist Stephen Glass (Hayden Christensen). Die maakte in korte tijd furore met enkele spraakmakende reportages, maar viel even snel opnieuw uit de gratie toen bleek dat meer dan de helft ervan verzonnen was. Een docu-drama over de dunne scheidslijn tussen deontologie en demagogie, feit en fictie.
Zodiac David Fincher, 2007
Robert Graysmith, een cartoonist van de San Francisco Chronicle (Jake Gyllenhaal), ontpopt zich tot privédetective wanneer hij, net als inspecteur Dave Toschi (Mark Ruffalo), op zoek gaat naar de Zodiac Killer. Een op feiten gebaseerde dossierthriller van meesterstilist David Fincher over de nooit opgeloste moordzaak die begin jaren 70 in de baai van San Francisco angst en terreur zaaide.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier