Zondagavond worden voor het eerst de Vlaamse Televisiesterren uitgereikt. Maar ‘de Vlaamse tv-Oscars’ hebben veel weg van een populariteitspoll.
Door Stefaan Werbrouck
De sfeer tussen de tv-zenders lijkt de laatste tijd gemoedelijker dan ooit. Erik Van Looy duikt op als omroeper in de eerste aflevering van Alles Moet Weg op VTM, en krijgt meteen de belofte van presentator Koen Wauters dat die zal deelnemen aan het nieuwe seizoen van De Slimste Mens Ter Wereld. VTM-nieuwsanker Lynn Wezenbeek gaat op zondagavond in primetime op één in het panel van De Pappenheimers zitten. En Roos Van Acker en Gunter Lamoot mogen langsgaan bij De Laatste Show om promotie te voeren voor hun nieuwe programma’s op VT4, respectievelijk Peking Express en Getest Op Dieren. Kortom: vrede op aarde aan alle mensen.
Ook rond de eerste uitreiking van de Vlaamse Televisiesterren heerst de pax media. De Vlaamse Televisiesterren zijn een initiatief van de Vlaamse Televisieacademie, de vereniging voor Vlaamse tv-makers die begin 2006 werd opgericht door tv-coryfeeën als Mark Uytterhoeven, Mike Verdrengh en wijlen Guido Depraetere. De zowat 1300 leden hebben in een eerste stemronde hun favorieten voor de Televisiesterren van 2007 gekozen, en zondag wordt duidelijk wie zij tot winnaar uitroepen. (Twee andere prijzen, voor populairste tv-programma en tv-persoonlijkheid, worden uitgereikt door de kijkers.) De show wordt uitgezonden door de VRT, maar volgend jaar is VTM aan de beurt en de presentatie gebeurt door twee gezichten van de grootste omroepen: Wim De Vilder en Cathérine Moerkerke. Alle zenders, ook de regionale, maken promotie voor de uitreiking.
Katarakt in het land der blinden
Misschien komt het door dat gemoedelijke ‘broeders onder elkaar’-sfeertje dat de lijst van kanshebbers op een Televisiester zo voorspelbaar en braaf is geworden. En neen, we hebben het niet eens over het feit dat Sandrine André en Veerle Baetens uit Sara genomineerd zijn als ‘Beste Actrice’, of dat datzelfde Sara en Katarakt kunnen worden uitgeroepen tot ‘Beste Fictieprogramma’. Tenslotte is het aantal fictiereeksen op de Vlaamse zenders niet dik gezaaid, en is de keuze daar dus beperkt. En in het land der blinden is iemand met cataract vlug koning.
De categorie voor Beste Informatieprogramma toont beter waar het schoentje wringt. Daar zijn zowel Het Journaal van één als Het Nieuws van VTM genomineerd, samen met De Laatste Show en De Weg naar Mekka. Dan vraagt een mens zich toch af waar schitterende documentairereeksen als Gas Station, Belga Sport of Over Leven: Antarctica gebleven zijn? Of Lux XL, een talkshow die toch een stuk informatiever is dan het laatavondgebabbel van De Laatste Show? Of De Keien van de Wetstraat? Of Sam Dillemans – De Waanzin van het Detail?
Als je natuurlijk zowel ‘nieuws- en reportageprogramma’s, talkshows, magazines en documentaires’ in één categorie onderbrengt, dan vraag je om problemen. Maar de selectie lijkt toch niet toevallig. Uit de algemene nominatielijst voor de Vlaamse Televisiesterren blijkt immers dat wie goed scoort, een veel grotere kans heeft om een plaatsje te veroveren. Van de 24 genomineerden komen er 20 uit de stal van één (11) en VTM (9), terwijl Canvas, VT4, Kanaaltwee (nu 2BE) en Ketnet het elk met één nominatie moeten doen. Niet voor niets zijn de ‘verliezers’ voor Beste Informatieprogramma die ik daarnet opsomde bijvoorbeeld allemaal programma’s van Canvas.
Zo goed als alle programma’s op de lijst werden ook in primetime uitgezonden. De enige uitzonderingen zijn Mega Mindy, De Laatste Show en De Slimste Mens Ter Wereld, maar daarvan kun je bezwaarlijk zeggen dat ze obscuur zijn. Het lijkt wel alsof men bij de samenstelling van de nominaties gewoon de top 20 van de kijkcijfers heeft genomen en die heeft verdeeld over de verschillende categorieën. Eigenlijk hebben de Vlaamse Televisiesterren zeer veel weg van de MIA’s, de muziekprijzen die enkele maanden geleden ook voor het eerst werden uitgereikt: veel grote namen, heel weinig aandacht voor de kleintjes.
Verborgen parels
‘Als één soort muzikanten niet beter dreigt te worden van de MIA’s, dan wel de muzikanten die een beetje extra televisieaandacht goed zouden kunnen gebruiken’, schreef collega (W.V.D.) enkele dagen voor die show in dit blad, en dat is een zin die mutatis mutandis ook van toepassing is op DeNacht van de Vlaamse Televisiesterren. De organisatoren spreken zelf liever van ‘de Vlaamse tv-Oscars’, maar bij de Academy Awards is het feit of een film veel geld heeft opgebracht meestal een bijzaak. Anders hadden de grote winnaars van dit jaar niet No Country for Old Men en There Will Be Blood geheten, maar Spider-Man, Shrek of Transformers.
Voor alle duidelijkheid: de Vlaamse Televisiesterren zijn een heel mooi initia- tief, en veel van de genomineerden op de lijst hebben hun plaatsje zeker verdiend. U zult mij niet horen zeggen dat bijvoorbeeld Tom Lenaerts en Erik Van Looy niet behoren tot het kransje van beste presentatoren uit het tv-landschap. Of dat Terug Naar Siberië niet veruit het mooiste realityprogramma is dat er in 2007 op de televisie te zien was (al vraag ik me toch af wat een integer tv-maker als Martin Heylen ervan vindt dat hij plotseling in dezelfde categorie als Boer zkt. Vrouw is ondergebracht). Dit is dus niet de verzuurde reactie van een elitaire criticus die vindt dat populariteit en kwaliteit niet hand in hand kunnen gaan.
Het probleem is echter dat, door zo weinig aandacht te hebben voor de verborgen parels uit de programmaschema’s, de Vlaamse Televisiesterren laten uitschijnen dat populariteit op zijn minst een belangrijke voorwaarde is om opgemerkt te worden. Zelfs als de selectie gebeurt door de tv-makers zelf, die dagelijks professioneel bezig zijn met wat we op onze beeldbuis te zien krijgen. En dat is toch niet echt geruststellend.
De nacht van de vlaamse Televisiesterren
Zondag 30/3, 20.25 – één.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier