DE HOGE VLUCHT VAN DE NIJDIGE VOGELTJES

Ruim vijftig miljoen dollar brachten de gekatapulteerde vogeltjes van het spelletje ‘Angry Birds’ al op. Of hoe verveling dankzij smartphone en tabletcomputer tot een lucratieve zaak is uitgegroeid.

Begin vorige maand werd iFart, een iPhone-applicatie die het geluid van scheten simuleert, te koop aangeboden op eBay. Kostprijs: één miljoen dollar. Een waanzinnig bedrag voor een ronduit idiote game – niet de enige petomane app overigens. Máár: minder waanzinnig dan op het eerste zicht lijkt. iFart is een voormalige nummer één in de App Store en is sinds 2008 niet uit de top honderd weg te slaan. Ter vergelijking: een spel als Paper Toss, waarbij je een virtuele papierprop in een mandje moet gooien, zegt dat het elke maand 500.000 dollar aan advertentie-inkomsten binnenrijft. Onnozele smartphonegames zijn lucratiever dan u verwacht.

Heeft de game-industrie zich jarenlang blind gestaard op snellere, betere en soepelere graphics, dan heeft het met de komst van de iPhone, Android en iPad een nieuw gat in de markt ontdekt: verveling. Kleine, makkelijk downloadbare games voor smartphones zijn ideaal om er vijf minuten op de bus mee te vullen. De ongekroonde koning van het nieuwe genre heet Rovio, het Finse bedrijf achter het erg succesvolle Angry Birds. Voor mensen zonder smartphone: in Angry Birds is het de bedoeling dat u een reeks boos kijkende vogels katapulteert richting een groep in wankele constructies verschanste groene varkens. Eind 2009 ging het spel in première.

De cijfers die het ruim een jaar later kan voorleggen zijn bepaald indrukwekkend. Elke dag wordt Angry Birds 200 miljoen minuten gespeeld – omgerekend is dat 16 jaar per uur – door 75 miljoen mensen. De ontwikkeling van de game kostte 100.000 dollar, maar volgens de berekening van het magazine Wired is de opbrengt nu al de 50 miljoen dollar voorbij. In de App Store betaal je weliswaar maar 99 cent voor dit spelletje, maar als 20 miljoen mensen het downloaden dikt dat bedrag natuurlijk stevig aan. Op Android is het spel gratis, maar zorgen de advertenties voor vergelijkbare inkomsten. Daarenboven is de afgeleide merchandise – met alles van pluchen vogels tot iPhone-covers – nog eens goed voor 40 procent van de omzet .

Angry Birds was niet zomaar het lucky shot van enkele hobbyisten-programmeurs. Het vormde voor Rovio al het 52e spel, en werd via een uitgekiende strategie naar de top van de App Store geloodst. Had Rovio tot 2009 nog grote problemen om zijn eigen games te distribueren, dan waren die moeilijkheden na de komst van de iPhone en Android van de baan. Na het Facebooksucces van Farmville spreekt de game-industrie weerom een nieuw platform aan. ‘De iPhone heeft een nieuwe wereld geopend’, zegt oprichter Niklas Hed in Wired. ‘Je hebt nog maar één contact nodig voor wereldwijde distributie. ‘

Naarmate de smartphone en tabletcomputer verder ingeburgerd raken, zal het belang van dat nieuwe gamemodel alleen maar toenemen. De appeconomie zou tegen 2013 zo’n 970 miljoen potentiële klanten voor zich winnen, aldus onderzoeksbureau Research2Guidance. Electronic Arts voorspelt dan weer dat de mobiele gamesector tegen dan 4,5 miljard dollar waard zal zijn. Gesimuleerde scheten, virtuele papierproppen en boos kijkende vogels: voor sommigen zijn ze veel méér dan louter tijdverlies.

DOOR GEERT ZAGERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content