De graveur ***

Eerste zin Ik heb vandaag een flinter van mijn hart begraven.

De Canadese kunsthistorica Charlotte verblijft in Antwerp voor onderzoek naar Pieter Paul Rubens. Dat ze daardoor oog in oog komt te staan met haar biologische vader, die geen weet heeft van haar bestaan, is misschien nog het minste van haar zorgen. Ze krijgt een zeventiende-eeuws kaartenboek in handen waarin een brief van Antonia Vorsterman verstopt zit, de vrijgevochten dochter van Lucas Vorsterman, die als graveur voor Rubens werkte en met de meester op ramkoers raakte over auteursrechten. Voor Charlotte wordt het snel duidelijk dat ze door deze brief een kostbare schat op het spoor is, maar meer dan één iemand zit haar daarbij hardhandig dwars.

De graveur is het meer dan geslaagde debuut van Lisa Medved, een Australische die tegenwoordig in Den Haag woont. Ze gebruikt de historisch gedocumenteerde gewelddadige clash tussen Rubens en Vorsterman als uitgangspunt voor een rijk gestoffeerde misdaadroman met het zeventiende-eeuwse en het hedendaagse Antwerpen als decor. Het verhaal wordt langzaam en evenwichtig opgebouwd, met goed gedoseerde research, een prachtige sfeerschepping met doolhofachtige bibliotheken en vervallen begijnhoven, en veel onderhuidse spanning. De verhaallijnen over twee vrouwen die in een andere tijd maar op gelijkaardige wijze hun intellectuele weg in een door mannen gedomineerde wereld zoeken, vloeien naadloos in elkaar. De graveur smaakt beslist naar meer.

Lisa Medved, Horizon (oorspronkelijke titel: The Engraver), 480 blz., ? 24,99.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content